starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Centralny Port Komunikacyjny a szkoły ponadpodstawowe

16-10-2020 08:21

A A A

Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego to ogromna, wieloletnia inwestycja, której rejon oddziaływania infrastruktury znajdować się będzie na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Wbicie łopaty, pod budowę planowane jest w 2023 roku. Tymczasem, w ramach spółki tworzone są wyspecjalizowane zespoły i podzespoły, które pracują nad różnymi koncepcjami funkcjonalności całego kompleksu portowego. Przedstawiciele jednego z takich zespołów na zaproszenie Urszuli Opasiak, dyrektor Powiatowego Zespołu Edukacji przyjechali do Sochaczewa, gdzie spotkali się z dyrektorami czterech powiatowych szkół zawodowych.

 

W spotkaniu uczestniczyli: Tadeusz Głuchowski, wicestarosta sochaczewski i Urszula Opasiak, dyrektor PZE oraz dyrektorzy wszystkich powiatowych szkół zawodowych: ZS CKP, ZS RCKU, ZS im. J. Iwaszkiewicza i ZS Teresin, którzy opowiadali o swoich szkołach, profilach kształcenia. Mówili o potrzebach szkół zawodowych, problemach – jak pozyskiwanie nauczycieli przedmiotów zawodowych czy doposażeniu pracowni, ale i mocnych stronach placówek, którymi kierują, np. o umowach partnerskich z lokalnym biznesem z możliwością odbywania praktyk w firmach.

Biuro Zagospodarowania Przestrzennego w CPK reprezentowali: Przemysław Malkiewicz, Jacek Mizerski oraz Joanna Sienkiewicz-Kozyrska. Przedstawiciele CPK mówili o zintegrowaniu inwestycji lokalnych, zbudowaniu sieci współpracy z lokalnym biznesem. Przedstawili plany i prognozy dotyczące budowy i powstania całego kompleksu portowego. W szczególności jednak chcieli wiedzieć, jak wygląda w naszym rejonie kształcenie zawodowe. - Wiele kwestii jest na etapie planowania, koncepcji i poszukiwania. Proces projektowy, konsultacyjny trwa, jest wiele wariantów wciąż branych pod uwagę. Intensywnie myślimy o rozwoju społeczno-gospodarczym, czyli o ogromnej zmianie strukturalnej, której Państwo zaznają. Jedna z nich właśnie dotyczy szkolnictwa zawodowego. Jest to jeden z profili, którym na pewno będziemy się zajmować. Samo lotnisko wygeneruje olbrzymią liczbę miejsc pracy, choćby do obsługi pasażera – mówił P. Malkiewicz. - Wiele zawodów będzie wpisywać się w funkcjonowanie CPK, stąd też potrzeba będzie wielu wyspecjalizowanych, branżowych pracowników. W pierwszej kolejności CPK stawia na budowę infrastruktury dojazdowej – kolejowej z budową dworca kolejowego. CPK to nie tylko lotnisko, to cargo city przylotniskowe, ale i airport city – małe miasteczko lotniskowe z pełnym kompleksem administracyjnym, biurowym i usługowym. Wygeneruje to powstanie w pobliżu nowej infrastruktury drogowej o znaczeniu ponadlokalnym, w tym dużej obwodnicy Warszawy (OAW), ale i mieszkaniowej, powiązanej bezpośrednio z lotniskiem – mówił Malkiewicz. Wskazywał, iż do pracy przy budowie a następnie obsłudze CPK potrzebni będą m.in. budowlańcy, inżynierowie, mechanicy, elektrycy, logistycy, informatycy. Na końcu wskazuje się branżę gastronomiczną i usługową.

To pierwsze z odbytych spotkań przedstawicieli CPK z oświatą, które pozwoliło zdobyć potrzebną wiedzę w zakresie potencjalnych zawodów, tworzenia nowych kierunków nauczania pod kątem wykształcenia nowych specjalistów branżowych. - Poza Sochaczewem, Błonie – Grodzisk Maz. – Żyrardów – Skierniewice – Łowicz to są te obszary, gdzie będziemy takie rozmowy, jak dziś z Państwem prowadzić i aktywizować się jako spółka w tych miejscach – podkreślał P. Malkiewicz.

 

Zasadność tego spotkania podkreślał Tadeusz Głuchowski, wicestarosta. - Cały czas analizujemy rynek pracy nie tylko ten lokalny, ale również warszawski, stąd w naszych szkołach wprowadzamy sukcesywnie zmiany w kształceniu młodzieży. Są klasy łączone, gdzie prowadzone są dwa kierunki nauki zawodu. W związku z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego otwiera się szansa nowych miejsc pracy. Na pewno zwiększy się liczba mieszkańców w naszym rejonie, będziemy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy i przygotowywać jak najlepszą ofertę oświatową w naszych szkołach ponadpodstawowych. Nie ukrywam, że ze strony Centralnego Portu Komunikacyjnego liczymy na współpracę, ale także pomoc i wsparcie, jeśli chodzi o rozwój naszych szkół – mówił na spotkaniu wicestarosta.

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie

ZOBACZ GALERIE