Rada Powiatu w sprawie Sądu
04-01-2012 08:54
A
A
A
Dotyczy zamiaru likwidacji przez Ministra Sprawiedliwości Sądu Rejonowego w Sochaczewie i utworzenia w jego miejsce wydziałów zamiejscowych: cywilnego, karnego, rodzinnego i nieletnich.
Rada Powiatu w Sochaczewie z zaniepokojeniem przyjęła do wiadomości informacje medialne w sprawie zamiaru zlikwidowania Sądu Rejonowego w Sochaczewie. Stoimy na stanowisku, iż likwidacja taka stanowi wyjątkowe zagrożenie dla żywotnych interesów mieszkańców oraz instytucji funkcjonujących na terenie Powiatu Sochaczewskiego.
Uważamy, że zasadnicza reforma ustrojowa wymiaru sprawiedliwości powinna być poprzedzona szeroką konsultacją społeczną, a aktem prawnym wdrażającym tę reformę powinna być ustawa sejmowa, a nie rozporządzenie Ministra.
Likwidacja Sądu w Sochaczewie przyczyni się w sposób oczywisty do marginalizacji Sochaczewa, jako siedziby Powiatu i jego mieszkańców. W naszej ocenie nie ma żadnych racjonalnych powodów likwidowania wzorcowego dla całego kraju Wydziału Ksiąg Wieczystych i przenoszenia go do Sądu Rejonowego w Żyrardowie, który boryka się z zaległościami w tego typu sprawach.
Nie sposób również przyjąć, iż proponowana zmiana nie spowoduje żadnych negatywnych skutków dla mieszkańców Sochaczewa i Gmin Powiatu. Obywatele zostaną narażeni na ponoszenie kosztów dojazdu do odległego Żyrardowa, który nie jest właściwie skomunikowany z Sochaczewem, a tym samym oprócz kosztów poświęca się, więcej czasu na dojazd. Negatywne doświadczenia mieszkańców z tutejszego terenu wynikają już z likwidacji kilka lat temu Sądu Pracy i przeniesienia go do Żyrardowa.
Nie do przyjęcia jest argument o oszczędnościach w budżecie państwa, skoro dodatki funkcyjne dla wszystkich prezesów i wiceprezesów planowanych do likwidacji 122 sądów kształtują się na poziomie ok. 70.000 zł w skali całego kraju, przy czym w ich miejsce będzie konieczność wypłacenia dodatków kierownikom wydziałów zamiejscowych, które zmniejszą te oszczędności do poziomu ok. 36.000 zł. Nie ma także żadnego uzasadnienia merytorycznego likwidacji Sądu Rejonowego w Sochaczewie, skoro miesięczny wpływ spraw do tegoż Sądu oscyluje na poziomie III lub IV miejsca w okręgu i jest porównywalny do Sądu Rejonowego w Żyrardowie.
Nie przekonują także względy organizacyjne, zwłaszcza, że znaczne rezerwy kadrowe tkwią w sędziach korzystających z wieloletnich delegacji, w tym do Ministerstwa Sprawiedliwości.
Samorząd powiatowy obawia się, iż kolejną konsekwencją likwidacji Sądu Rejonowego w Sochaczewie będzie likwidacja Prokuratury, co w efekcie doprowadzi do likwidacji Policji i Powiatu Sochaczewskiego. W aspekcie niedawno przeprowadzonej reformy administracyjnej takie działania są całkowicie niezrozumiałe.
Proponowane zmiany nie maja również żadnego uzasadnienia w aspekcie ilości mieszkańców powiatu, gdyż teren powiatu sochaczewskiego zamieszkuje ok. 85 tys. mieszkańców, a powiatu żyrardowskiego ok. 75 tys. Oznaczają ponadto nie uwzględnienie faktu, iż licząca ok. 8 tys. mieszkańców Gmina Iłów, znajdująca się w granicach powiatu sochaczewskiego, na stałe zostanie podporządkowana Sądowi Rejonowemu w Płocku, a mieszkańcy tej gminy będą zawsze narażeni na niedogodne dojazdy do odległego o ok. 40 km Sądu w Płocku, zamiast do Sochaczewa odległego o ok. 20 km.
Brak jest również uzasadnienia historycznego proponowanych zmian, gdyż Powiat Sochaczewski od zawsze był siedzibą powiatu i instytucji niezbędnych dla jego prawidłowego funkcjonowania. Tradycje Sochaczewa sięgają blisko 600 lat, w odróżnieniu od Żyrardowa, powstałego na początku XX wieku.
Mając na uwadze powyższe, Rada Powiatu w Sochaczewie wnosi o odstąpienie od planowanych zmian i likwidacji Sądu Rejonowego w Sochaczewie, zwłaszcza, że zmiany te są bardzo daleko idące i krzywdzące dla 85 tysięcznej wspólnoty samorządowej.
Stanowisko to zostało skierowane m.in. do Ministra Sprawiedliwości, Premiera, Prezesa Sądu Apelacyjnego w Łodzi, Prezesa Sądu Okręgowego w Płocku oraz Parlamentarzystów.
ZOBACZ GALERIE