11-02-2022 10:58
Usuwanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym jest zadaniem własnym powiatu. Rada Powiatu w Sochaczewie, biorąc pod uwagę konieczność sprawnej jego realizacji oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze powiatu, ustala corocznie,
w drodze uchwały, wysokość opłat oraz wysokość kosztów odstąpienia od czynności
usunięcia pojazdu.
Każdy, kto m.in. pozostawi pojazd w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia on ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu, będzie kierować nie posiadając uprawnienia do kierowania pojazdami lub w stanie nietrzeźwości powinien liczyć się z tym, że jego pojazd zostanie odholowany, za co będzie musiał sporo zapłacić. Decyzję o przemieszczeniu lub usunięciu pojazdu z drogi w zależności od sytuacji wydaje policja. Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Realizacją tego zadania w Starostwie Powiatowym w Sochaczewie zajmuje się Wydział Komunikacji i Transportu. Zaś do zadań Rady Powiatu należy ustalanie corocznie, w drodze uchwały, wysokości opłat i kosztów za usuniecie i przechowywanie pojazdu. Na sesji w grudniu ub.r. radni zdecydowali, iż w roku 2022 opłaty te w naszym powiecie wyniosą: np. za usunięcie roweru lub motoroweru 102 zł, a za każdą dobę jego przechowywania będzie trzeba zapłacić 19 zł. Za odholowanie motocykla właściciel zapłaci już 200 zł. Za samochody osobowe, (czyli pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t), które stanowią według statystyk powiatowych blisko 95% pojazdów usuwanych zapłacimy 433 zł; a za każdą dobę jego przechowywania - 36 zł. Trzeba zaznaczyć, że odstąpienie od holowania już po podjęciu decyzji o jego dokonaniu nie zwalnia z obowiązku zapłaty, w takim przypadku właściciel ponosi koszty w wysokości połowy ustalonej stawki dla danego typu pojazdu. W roku 2022 kwoty te będą nieznacznie niższe w stosunku do lat ubiegłych.
W przypadku nieodebrania pojazdu z parkingu w ciągu 3 miesięcy od dnia holowania starosta występuje do sądu z wnioskiem orzeczenia jego przepadku na rzecz powiatu. Pozytywne rozpatrzenie tego wniosku przez sąd oznacza pozbawienie właściciela prawa własności do nieodebranego pojazdu. Nie zwalnia to jednak z konieczności uiszczenia kosztów związanych z jego usunięciem, przechowywaniem, sprzedażą lub zniszczeniem, czyli wszystkich kosztów, które powstały od momentu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu do czasu zakończenia postępowania. Zgodnie z obowiązującym prawem do ich poniesienia zobowiązana jest osoba będąca właścicielem pojazdu w dniu wydania dyspozycji jego usunięcia.
Starostwo Powiatowe w Sochaczewie
ZOBACZ GALERIE