starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Nowa siedziba Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

23-05-2012 13:09

A A A
Wywiad z dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sochaczewie – Dorotą Klawenek.

Od kiedy Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna zmieniła adres z ulicy Kusocińskiego 11 na ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 51?

- Już od 26 marca Poradnia jest otwarta dla wszystkich, którzy korzystają z jej usług w nowej siedzibie. Godziny pracy nie zmieniły się, pracujemy w tych samych godzinach co dotychczas: sekretariat - od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00, natomiast diagnoza oraz terapia pedagogiczna, psychologiczna i logopedyczna odbywa się w godzinach 8.00-18.00 każdego dnia oraz w soboty w godz. 8.00-13.00.

Czy wszyscy zainteresowani wiedzą już, gdzie was szukać? Czy ta lokalizacja jest w dobrym miejscu?

- Poradnia informowała mieszkańców powiatu sochaczewskiego o zmianie lokalizacji na stronie internetowej oraz we wszystkich lokalnych mediach. Obecnie placówka zajmuje część pomieszczeń w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego przy ul. M. J. Piłsudskiego 51, ale wejście znajduje się od ulicy Głowackiego, od strony parku.
Wiemy, że zdarzają się sytuacje, kiedy rodzice korzystają z wejścia głównego do szkoły i wtedy nie za bardzo wiedzą jak do nas trafić. Wówczas oczywiście pomagają pracownicy szkoły, którzy są bardzo życzliwie nastawieni do nas, jak też do osób, które nas w szkole poszukują. W najbliższym czasie planujemy umieścić więcej oznaczeń wskazujących drogę do Poradni. Mam nadzieję, że takich sytuacji będzie coraz mniej i już niedługo wszyscy będą dokładnie wiedzieli, że wejście czy wjazd do nas jest od strony parku, z ulicy Głowackiego.
Natomiast, jeśli chodzi o ów wjazd to na razie powierzchnia jest jeszcze nieutwardzona, ma to się zmienić w najbliższym czasie, mamy takie zapewnienie ze strony Starostwa. Będą również wytyczone miejsca parkingowe dla osób korzystających z pomocy Poradni.

Co Poradnia zyskała na tej przeprowadzce i czy z nową lokalizacją zostaną wprowadzone jakieś dodatkowe formy zajęć?

- W związku z samą przeprowadzką, która nastąpiła w trakcie roku szkolnego trudno jest uruchomić nowe formy zajęć na szerszą skalę, natomiast rzeczywiście, planujemy je rozszerzyć, ale z nowym rokiem szkolnym. Jednak, rzeczywiście, tuż po zmianie siedziby uruchomione zostały zajęcia grupowe dla dzieci zdolnych.
Poradnia zyskała powierzchniowo – tym samym mamy więcej o jeden gabinet diagnostyczny i dużą salę z przeznaczeniem tylko i wyłącznie na wszelkie formy pomocy grupowej. Stąd też możliwe było uruchomienie jeszcze w tym roku wskazanej wyżej formy terapii.
Do tej pory Poradnia dysponowała jedną salą terapii grupowej, w której częściowo rozstawiony był sprzęt do terapii integracji sensorycznej i z racji tego trudno było organizować inne formy pomocy grupowej. Odbywały się w niej jeszcze zajęcia grupowe metodą Veroniki Sherborne, ale trzeba było ograniczyć liczebność grup i z niektórych ćwiczeń zupełnie zrezygnować. Zawieszone zostały tez zajęcia socjoterapii. Zajęcia grupowe dla dzieci z trudnościami emocjonalnymi w młodszym wieku szkolnym odbywały się w jednym z gabinetów pedagogicznych.
Obecnie do zajęć terapii SI mamy zupełnie odrębną salę, w której może być swobodnie rozstawiony sprzęt, którym dysponujemy. Zapotrzebowanie na te formę pomocy, która w Poradni, jak wiadomo, odbywa się nieodpłatnie, jest bardzo duże. Od przyszłego roku szkolnego zamierzamy przeznaczyć więcej godzin na tę formę naszej pracy. Chcemy, by ta sala była wykorzystywana od rana aż po wieczór.
Korytarze w nowej siedzibie są przestronne, jest bardzo kolorowo i wszystkim, którzy odwiedzają nas po raz pierwszy bardzo się podoba.

Czy zmiana lokalizacji, bo to jest już kolejna, działa na korzyść?
- Jeżeli oznacza ona dla Poradni poprawę w zakresie większych możliwości uruchamiania nowych form terapii jest to oczywiście korzystne.

Ile osób pracuje w Poradni?

- W tym roku szkolnym zatrudniamy 20 pracowników pedagogicznych, w tym są: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, terapeuci, pedagogiczni terapeuci SI oraz dwóch lekarzy zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy dla potrzeb zespołów orzekających, jest to lekarz psychiatra dziecięcy i lekarz pediatra. Są jeszcze inni pracownicy niepedagogiczni, np. pracownicy administracji i obsługi Łącznie w Poradni pracuje 27 osób.

Jakie formy terapii obecnie są prowadzone w Poradni i ile osób z nich korzysta?

- Poradnia zajmuje się profilaktyką, diagnozą i terapią zgłaszanych trudności emocjonalnych, wychowawczych i dydaktycznych. Ale też nie jest to tylko praca z dziećmi i młodzieżą, która wymaga jakiejś interwencji. Oferujemy również wsparcie dla dzieci, u których nie można stwierdzić nieprawidłowego rozwoju czy określonych trudności, ale za to rozwijać ich możliwości. Realizujemy zadania z zakresu doradztwa zawodowego.
Wydajemy opinie, jak też orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania, opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i orzeczenia o potrzebie zajęć rywalidacyjno-wychowawczych. Zajmujemy się też profilaktyką, prowadzimy działania w terenie, zajęcia z młodzieżą, z rodzicami, szkolenia dla rodziców, rad pedagogicznych.
Terapia, która odbywa się u nas jest indywidualna i grupowa. Indywidualnie prowadzimy terapię psychologiczną, pedagogiczną, integracji sensorycznej, terapię EEG Biofeedback, logopedyczną. A grupowa to m.in. zajęcia metodą Veroniki Sherborne, dla dzieci z trudnościami emocjonalnymi w młodszym wieku, szkolnym, zajęcia grupowe dla dzieci zdolnych.
W Poradni działa również Punkt Konsultacyjny dla psychologów i pedagogów szkolnych. Cyklicznie organizujemy warsztaty rozwijające umiejętności wychowawcze dla rodziców czy wychowawców.

Czyli diagnoza jest tą najszerszą działką, którą się zajmujecie?

- Tak, diagnoza i terapia. Na terapię uczęszcza obecnie 461 dzieci, w tym ,np. na terapię psychologiczną 75 dzieci, na terapię logopedyczną 186.
Swoje zadania realizujemy również w szkołach, przedszkolach i placówkach naszego powiatu. Są to warsztaty z dziećmi i młodzieżą w klasach, spotkania z rodzicami, udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych. Organizujemy i prowadzimy szkolenia dla nauczycieli. Aktualnie kończymy cykl spotkań organizowanych w szkołach i przedszkolach dla rodziców nt. „Dojrzałość szkolna”.
rozm. Anna Syperek

ZOBACZ GALERIE