08-12-2023 15:31
Przed nami czas świątecznych zakupów. Aby uniknąć problemów z nieprzemyślanymi sprawunkami, gdy prezent okaże się „nietrafiony” lub wadliwy, należy pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.
Kupując towary w sklepie stacjonarnym powinniśmy dowiedzieć się o możliwości jego zwrotu, gdyż przepisy z zakresu ochrony praw konsumenta dotyczą 14 dni zwrotu zakupów dokonanych przez Internet tj. na odległość. Sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu. Robiąc zakupy w sklepach internetowych należy kierować się ograniczonym zaufaniem do znajdujących się w nim ofert sprzedaży. Powinniśmy sprawdzić czy na stronie sklepu znajdują się dane sprzedawcy takie jak: nazwa, adres , telefon, NIP oraz e-mail, a także czy dostępny jest regulamin sklepu i firma jest zarejestrowana na terenie naszego kraju oraz jaki czas sprzedawca funkcjonuje na rynku. Bardzo niskie ceny oferowanych produktów, w porównaniu do ofert innych sprzedawców, jedynie kontakt mailowy ze sprzedawcą, powinny wzbudzić naszą czujność. Dokonując zakupów online należy zapoznać się z regulaminem, który powinien być umieszczony na stronie sklepu, gdyż zawiera on zasady sprzedaży, formy dostawy towaru, zasady zwrotu produktów oraz tryb postępowania reklamacyjnego. Bezpiecznie jest też wybrać opcję płatności przy odbiorze, a jeśli cena budzi naszą wątpliwość należy zapytać, co dokładnie wchodzi w skład towaru.
Nowelizacja ustawy o ochronie prawach konsumenta i ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług spowodowały, iż sprzedawcy mają obowiązek podawania najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed obniżką. Sklepy internetowe muszą również informować o parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyświetlanych wyników wyszukiwania. Platformy sprzedażowe muszą podawać do wiadomości, jeśli sprzedający zapłacił za promowanie jego produktu, przez co wyświetla się on wyżej w wynikach wyszukiwania. Zakazane jest też zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii. Sprzedawca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, musi informować, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne.
Pamiętajmy o przechowaniu dokumentów potwierdzających dokonanie zakupu - ułatwi nam to proces zwrotu lub reklamacji towaru. Kupując w e-sklepie i korzystając z usług kurierskich, należy najlepiej sprawdzić przesyłkę przy kurierze i jeśli jest uszkodzona sporządzić protokół szkody. Jeśli tego nie zrobimy przysługuje nam prawo zgłoszenia uszkodzenia i sporządzenia protokołu w ciągu 7 dni.
W przypadku wady towaru mamy prawo do zgłoszenia reklamacji z tytułu jego niezgodności z umową (dawniej rękojmi) lub z tytułu gwarancji. Wybór sposobu reklamacji należy do konsumenta. Sprzedawca odpowiada z tytułu niezgodności towaru z umową, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat, chyba że dotyczy to nieruchomości, wówczas en termin to 5 lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. W przypadku niezgodności towaru z umową, konsument może złożyć do sprzedawcy reklamację i zażądać jednego z czterech działań:
- wymiany towaru na nowy;
- naprawy towaru;
- obniżenia ceny;
- odstąpienia od umowy – o ile wada jest istotna.
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do roszczenia konsumenta może też wymienić towar lub usunąć wadę w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla klienta.
W przypadku gwarancji warunkiem powstania obowiązków jest ujawnienie wad w terminie gwarancji. Termin gwarancji powinien być wskazany w oświadczeniu gwaranta. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na: zwrocie zapłaconej ceny,, wymianie towaru na wolny od wad, naprawie towaru, zapewnienie innych usług. Wykonanie obowiązków gwarancyjnych powinno nastąpić w terminie określonym w oświadczeniu gwarancyjnym, a jeśli tego nie określono nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez konsumenta. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
W przypadku problemów z reklamacją towaru u przedsiębiorcy lub w celu uzyskania więcej informacji na temat przysługujących nam praw informujemy, iż Starostwo Powiatowe w Sochaczewie świadczy bezpłatną pomoc konsumencką udzielaną przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Kontakt pod numerem telefonu: (46)864-18-68, lub mailowo: prk@powiatsochaczew.pl.
Powiatowy Rzecznik Konsumenta w Sochaczewie
ZOBACZ GALERIE