starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Biuletyn Informacji Publicznej od lipca w internecie

03-03-2003 00:00

A A A
Już za kilka miesięcy nie będzie dla nas tajemnicą, jak się żyje sąsiadowi. Pod warunkiem, że sąsiad ten jest pracownikiem Urzędu Miejskiego czy Starostwa.
W tym roku wchodzi bowiem w życie ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. W związku z tym od 1 lipca 2003 r. na stronach internetowych ukazywać się będzie ujednolicony system informacji zwany Biuletynem Informacji Publicznej. Już od tej daty powinny znaleźć się w nim podstawowe dane urzędów samorządowych i publicznych, takie jak adresy, komunikaty, ogłoszenia, sprawozdania z posiedzeń gremiów, składy i dane organów uchwałodawczych i wykonawczych, schematy organizacyjne, jednostki pomocnicze, organizacyjne, stowarzyszenia i związki międzygminne, urzędowe formularze potrzebne mieszkańcowi do załatwiania spraw wraz z informacjami koniecznymi do prawidłowego ich wypełnienia, informacje o przetargach i ofertach inwestycyjnych, rejestry, ewidencja i archiwa urzędowe oraz sposoby i zasady udostępniania danych w nich zawartych.
Do końca tego roku powinny być już opracowane możliwości techniczne dla składania drogą elektroniczną wniosków i skarg składanych przez mieszkańców, a także informacje o stanie załatwiania konkretnej sprawy danego mieszkańca.
Do końca 2004 r. ukazać się powinno opracowanie całego majątku jednostek pomocniczych urzędów lub instytucji.
Najważniejsza dla korzystających ze stron BIP będzie możliwość skorzystania bezpośrednio z danych dotyczących wszelkich obowiązujących procedur, łącznie z nazwą wydziału i potrzebnymi dokumentami, miejscem załatwienia sprawy (pokój, telefon, piętro), godzinami pracy, okresem oczekiwania na załatwienie sprawy, opłatami administracyjnymi i skarbowymi, podstawami prawnymi decyzji i obowiązującym trybem odwoławczym.
W Starostwie Powiatowym odbyło się 25 stycznia spotkanie dyrektorów wydziałów. W związku z wprowadzeniem BIP jego podstawy wyjaśniała sekretarz urzędu Zofia Romanowska. Sama potrzeba wprowadzenia nie budzi zastrzeżeń., wiele jest jednak jeszcze niewyjaśnionych kwestii. Jedną z nich jest konieczność zamieszczania w BIP danych osobowych (choć bez adresu zamieszkania) wszystkich pracowników samorządowych, wraz z ich oświadczeniami majątkowymi. To, co dotychczas dotyczyło tylko stanowisk wybieralnych (posłowie, senatorowie, radni, itp.) obowiązywać będzie wszystkich. Tak więc ciekawy sąsiad lub sąsiadka z internetu może się dowiedzieć, jaki majątek ma urzędnik zza ściany. To, co w wielkich aglomeracjach ma sens, gdyż może zahamować spiralę korupcji i przekupstwa, w małych miastach i miasteczkach, gdzie każdy zna każdego, wywoła chyba tylko falę plotek i spekulacji.
Ustawa jest jednak ustawą. Stowarzyszenie „Miasto w Internecie” uzyskało już pozwolenie na stworzenie Mazowieckiego Biuletynu Informacyjnego, którego częścią składową mogą być BIP-y powiatów, miast i gmin województwa. Stowarzyszenie obiecuje przygotowanie menu przedmiotowego i podmiotowego BIP, przeszkolenie pracowników urzędów, stworzenie podstawowej i wzorcowej wersji strony. Wymaga to też odpowiedniego zabezpieczenia dostępu do strony internetowej, choć dla hakerów będzie to pewnie kolejne wyzwanie.
Starosta Józef Gołębiowski podkreślał, że zawsze intencją poczynań jego i urzędników musi być takie załatwienie interesanta, żeby wyszedł z urzędu zadowolony. Nawet, jeżeli załatwienie sprawy zgodnie z przepisami jest niemożliwe lub utrudnione, trzeba to dokładnie wytłumaczyć i przekazać pełną wiedzę zainteresowanemu. Dotyczy to zwłaszcza problemów zezwoleń budowlanych, architektonicznych, komunikacyjnych, rejestracyjnych itp. Biuletyny Informacji Publicznej mają być kolejnym krokiem w tym celu.
Rzecznik prasowy Starostwa Andrzej Wach