starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Zawody w Osiemdziesiątce

17-09-2012 09:22

A A A
Nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale również pracodawcy powinni być przygotowani na obowiązujące od tego roku szkolnego zmiany w szkolnictwie zawodowym. Inne zawody, nowa podstawa programowa i konieczność zdobywania kwalifikacji do danego zawodu.

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego to prawie 1000 uczniów, spośród których około 470 uczy się w klasach technikum, około 300 w zasadniczej szkole zawodowej a pozostali w liceum ogólnokształcącym i technikum uzupełniającym dla dorosłych.
Jeśli chodzi o klasy pierwsze uczniowie wybierali zawody, w których szkoła kształciła do tej pory, jak również te „zmodyfikowane”, w których zakres kształcenia jest teraz szerszy.
W tym roku bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się klasy, umożliwiające zdobycie zawodu technika budownictwa, technika logistyka i informatyka a w zasadniczej szkole zawodowej ślusarza, ponadto murarza-tynkarza, montera sieci i urządzeń sanitarnych oraz montera zabudowy i robót wykończeniowych – te zawody (poza ślusarzem) mają nowe nazwy ze względu na większy zakres kształcenia
Zmieniają się jednak predylekcje uczniów, popularne niegdyś profesje takie jak: fryzjer, cukiernik, piekarz, krawiec schodzą na drugi plan, uczniowie wybierają te, które stwarzają im większe możliwości znalezienia pracy - chociażby w branży budowlanej. Wśród 22 zawodów, w jakich szkoła kształci niektóre należy uznać za wymierające jak np. fotograf, czy złotnik jubiler.

8 września w siedzibie ZS CKP odbyło się spotkanie dyrekcji szkoły z pracodawcami oferującymi praktyki zawodowe dla uczniów – szkoła współpracuje z około 65 pracodawcami.
Zależy nam na dobrej współpracy ze wszystkimi pracodawcami - mówi dyrektor Julia Jakubowska - cenimy sobie współpracę z Cechem Rzemiosł Różnych, którego prezes p. Witold Antuszewicz nigdy nie odmawia nam pomocy. W związku z nowymi zasadami prowadzenia egzaminów zawodowych obecni na spotkaniu pracodawcy otrzymali niezbędne informacje dotyczące zasad obowiązujących od nowego roku szkolnego.
Zmiany, które nastąpiły w szkołach ponadgimnazjalnych od września tego roku związane są z wprowadzeniem nowej podstawy programowej. Jeśli chodzi o szkolnictwo zawodowe uczniowie będą zdobywali kwalifikacje do danego zawodu. Wiele kwalifikacji pokrywa się w różnych zawodach, uzupełnienie kolejnej pozwoli na zdobycie nowego zawodu, a to zwiększa możliwości absolwenta na rynku pracy. W klasach pierwszych liceum, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej uczniowie uczą się w oparciu o tę samą podstawę programową – umożliwi to np. absolwentom zasadniczych szkół zawodowych kontynuowanie nauki w liceach ogólnokształcących od klasy drugiej.
Zdobywanie konkretnych kwalifikacji wymaganych w zawodach wiąże się z koniecznością zdawania egzaminów na każdą z nich. Nie będą się one odbywały po zakończeniu nauki w szkole jak do tej pory, lecz na różnych jej etapach. Jeśli uczeń zda egzamin na daną kwalifikację otrzyma świadectwo potwierdzające jej zdobycie, natomiast po uzyskaniu wszystkich kwalifikacji wymaganych w danym zawodzie dyplom potwierdzający.
Wprowadzone zmiany mają służyć poszerzeniu możliwości znalezienia pracy na niełatwym przecież rynku, większej jego elastyczności i szybszemu reagowaniu na zmieniające się potrzeby pracodawców.
Grażyna Gajda

ZOBACZ GALERIE