starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Panie Burmistrzu, prawda a nie polityka

19-10-2012 14:41

A A A
Manipulując faktami gazeta 'Ziemia Sochaczewska' w artykule zatytułowanym „Wojewoda uchylił decyzję Starostwa” próbuje wyrządzić szkodę wicestaroście sochaczewskiemu, który ową decyzję podpisał. Jak wynika z treści artykułu burmistrz miasta Piotr Osiecki wniósł szereg zastrzeżeń do wydanej decyzji starostwa, które niemal w całości zostały uwzględnione przez Wojewodę Mazowieckiego. Nie jest prawdą, że decyzja zawierała kilkanaście naruszeń Prawa budowlanego i procedur administracyjnych. Prawdą jest natomiast, że decyzja ta została uchylona i przekazana do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Wojewoda zarzucił pewne uchybienia w poprzedzającym jej wydanie postępowaniu administracyjnym. Dlatego też należy przeprowadzić ponownie postępowanie w sprawie, aby wyjaśnić wszelkie wątpliwości - każdej ze stron.
Zgodnie z treścią art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę właściwy organ sprawdza: zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu a także wymaganiami ochrony środowiska, zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń.
W tym miejscu należy dodać, o czym biorący temat do ręki solidny dziennikarz powinien wiedzieć, że każdy Inwestor, który chce zabudować należącą do niego nieruchomość na drodze administracyjnej, musi powierzyć wykonanie projektu projektantowi z uprawnieniami zawodowymi. Należy przy tym zaznaczyć, że organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może obecnie ingerować w rozwiązania projektowe przyjęte przez projektanta. Przewidujący taką możliwość ust. 2 art. 35 został uchylony ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych ustaw (DZ.U. Nr 80, poz. 718 z późn. zm.). W rezultacie organ został pozbawiony możliwości ingerencji w zawartość merytoryczną projektu - ocenie może podlegać jedynie zgodność przyjętych rozwiązań z prawem i to w zakresie ściśle określonym w ustawie. Konieczne jest jedynie sprawdzenie zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zagospodarowania terenu oraz wymaganiami ochrony środowiska.
Obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony uchwałą Nr LVIII/571/02 Rady Miejskiej w Sochaczewie w dniu 18 czerwca 2002 r. ustala na przedmiotowym terenie „…zabudowę usługową o uciążliwości niewykraczającej poza granice obszaru. Maksymalna wysokość zabudowy - dwie kondygnacje”. Poza tym plan nie zawiera żadnych ograniczeń i nie daje wskazań co do formy architektonicznej obiektów.
Biorąc pod uwagę zapis w planie na tym terenie nie może powstać nic innego, jak tylko obiekt usługowy. Nie możemy również zapominać, że teren ten jest własnością osób prywatnych i to właściciele mają niezbywalne prawo do decydowania w jaki sposób będą zagospodarowywać swoją własność, oczywiście w ramach obowiązującego prawa.
Na etapie ustalania planu zagospodarowania przestrzennego, władze miasta (gminy) mają możliwość skutecznego zabezpieczania swoich wizji co do kształtowania urbanistycznego danego terenu, które w chwili obecnej pozostają w sprzeczności z zapisami obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego.
Należy wskazać, że pozwolenie na budowę, zwłaszcza na obszarach zurbanizowanych, w wielu wypadkach musi uwzględniać sprzeczne interesy, z jednej strony inwestora, a z drugiej strony osób, których prawa lub interesy mogą być przez to pozwolenie zagrożone lub naruszone. Granice tych praw i interesów określają przepisy Prawa budowlanego oraz innych aktów prawnych wydanych na jego podstawie i w wykonaniu przepisów tego prawa lub przepisów wydanych dla ochrony środowiska. Poza tymi granicami, a zatem poza ochroną prawną wynikającą z norm prawa pozytywnego, pozostają natomiast protesty obywateli wyrażające ich osobiste zapatrywania, oczekiwania, postulaty i życzenia co do określonej polityki planowania przestrzennego, wzajemnych relacji między planowanymi lub realizowanymi inwestycjami. Nieuwzględnienie ich nie może jednak stanowić podstawy kwestionowania legalności pozwolenia na budowę.
Reasumując powyższe wyjaśnienia, wnioski zawarte w artykule Ziemi Sochaczewskiej dotyczące sugerowanych aktów bezprawia administracyjnego w tej sprawie nie mogą znaleźć potwierdzenia, a tym samym należy je uznać za nieobiektywne i nieuprawnione, a sam sposób ich formułowania za wysoce niestosowny.


Dyrektor Wydziału Architektury i Budownictwa
Starostwa Powiatowego Sochaczewie

ZOBACZ GALERIE