starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Redakcyjne nieścisłości

25-10-2012 10:58

A A A
W ostatnim numerze tygodnika „Echo Powiatu” nr 43 (731) z 23 października br. ukazał się artykuł o dwóch tytułach „Spóźniona interwencja starosty” i „Rychło Marychno”, dotyczący montowania ekranów akustycznych na obwodnicy Sochaczewa. Autor „bel” zawarł w nim wiele nieścisłości.

W przypadku, który opisuje redakcja kompetencje starosty dotyczą tylko wypełnienia zakresu odpowiednich przepisów ochrony środowiska. natomiast nie dotyczą stosowania się do ustaw o drogach czy bezpieczeństwie.

1. Eksploatacja dróg zgodnie uchwałą Prawo ochrony środowiska nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska, w tym ponadnormatywnego hałasu poza terenem, do którego zarządzający drogą ma tytuł prawny. W opisywanym przypadku zarządcą drogi nr 50 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad O/Warszawa. Obowiązek budowy ekranów akustycznych wynika więc bezpośrednio z zasad określonych w w/w przepisach prawnych.

2. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych do właściwości zarządcy drogi (tu GDDKiA) należy m.in. przebudowa, utrzymanie i ochrona dróg oraz urządzeń zabezpieczających ruch, w myśl zaś przepisu tej ustawy - przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg różnej kategorii wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, należy do zarządcy drogi wyższej kategorii (w tym przypadku - GDDKiA).

3. Ekrany akustyczne wzdłuż obwodnicy Sochaczewa biegnącej po drogach krajowych nr 50 i nr 2 są realizowane przez GDDKiA w oparciu o pozwolenie na budowę wydane przez Wojewodę Mazowieckiego. Projekt budowlany ekranów został uzgodniony m. in. przez Wójta Gminy Sochaczew (zarządcę drogi gminnej). Ekrany akustyczne winny być projektowane i wykonywane zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie. Ponadto, urządzenie służące ochronie środowiska (np. ekrany akustyczne) powinny być usytuowane w pasie drogowym zgodnie z warunkami tego rozporządzenia m. in. w zakresie dotrzymywania warunków widoczności na skrzyżowaniach. Właściwym do nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem przepisów w/w rozporządzenia w odniesieniu do istniejących obiektów jest, w przypadku dróg krajowych, Wojewoda działający przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Wypada zatem podkreślić, że projekt budowlany ekranów akustycznych, aby mógł być zatwierdzony przez organ architektoniczno-budowlany musi uwzględniać obowiązujące przepisy techniczno-budowlane, w tym zakresie widoczność na skrzyżowaniach.

Opisany powyżej stan formalno-prawny wskazuje na brak jakichkolwiek kompetencji starosty, jako organu administracji publicznej, do podejmowania skutecznych działań prowadzących do rozwiązania przedstawionego tematu ekranów.

ZOBACZ GALERIE