Uchwały, praca i prawa konsumentów
12-04-2005 14:10
A
A
A
Już 33 razy zbierali się w tej kadencji radni powiatu sochaczewskiego na sesjach Rady. Tym razem podjęli trzynaście uchwał, jedną przełożyli, wysłuchali informacji dyrektora PUP Krzysztofa Wasilewskiego o sytuacji na rynku pracy w 2004 roku oraz przyjęli sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów Ireneusza Góralczyka o jego pracy w ubiegłym roku. Ponieważ tematyka i dyskusja na sesji była, jak na powiatowe obrady, obszerna, do niektórych jej fragmentów będę jeszcze powracał.
W związku ze zmianami w składzie Rady Powiatu dokonano też zmian w składach komisji problemowych. W komisji budżetowej wiceprzewodniczącym został Jan Aleksander Łopata, w komisji bezpieczeństwa i porządku publicznego – Tadeusz Głuchowski, a członkami komisji - bezpieczeństwa został Włodzimierz Gerasik, rolnictwa i ochrony środowiska – Józef Gołębiowski, kultury, sportu i turystyki – Tadeusz Głuchowski, rozwoju gospodarczego, mienia publicznego i promocji Jan Kopeć. T. Głuchowski zgłosił też akces do komisji oświaty, co popierał Jerzy Krupa, ale wymaga to zmiany uchwały Rady, gdyż określona została w niej ilość członków komisji, którą trzeba zmienić.
Radni określili zadania oraz przeznaczyli 1.350.631 zł otrzymane na ten rok z PFRON zgodnie z propozycjami Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnoprawnych.
Uchwalono Program Współpracy Powiatu Sochaczewskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 rok. Jest to realizacja ustawy, która nakłada obowiązek określenia zakresu współpracy w zakresie zadań sfery publicznej, należących do zadań powiatu realizowanych w ramach przyjętego budżetu. Program umożliwia organizacjom pozarządowym i innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego włączanie się w realizowanie zadań sfery publicznej.
Udzielono pełnomocnictwa Zarządowi Powiatu do zatwierdzania projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Pieniądze pozyskane w ten sposób spożytkowane zostaną na działania realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy – perspektywy dla młodzieży oraz przeciwdziałanie i zwalczanie bezrobocia w ramach sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Ożywioną dyskusję wywołała propozycja sprzedaży działki rolnej o pow. 2,7 ha leżącej przy obwodnicy. Pierwotnie zamierzano ją sprzedać jako odrolnioną, kecz wyznaczona cena 915 tys., zł nie znalazła chętnych. W dodatku działka ta nadal jest gruntem rolnym. Wartość jej, po wycenie rzeczoznawcy, wynosi aktualnie nieco powyżej 300 tysięcy złotych. Jak uzasadniali wicestarosta Stefan Grefkowicz i Krzysztof Żyżyński z Wydziału Mienia, działka posiada nieregularny kształt, nie posiada zjazdu z obwodnicy ani dobrego dojazdu, trudno na niej umiejscowić jakiekolwiek zabudowania. Na cenę działki nie zgadzała się Jadwiga Liberadzka, Sławomir Tomaszewski, Cezary Pomarański, Tadeusz Głuchowski, Zdaniem komisji mienia,. która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, a które przedstawiał Ryszard Ambroziak, cena powinna być jednak nie mniejsza niż 400 tysięcy. Ponieważ nie było zgody, na wniosek Andrzeja Grabarka polecono skierować uchwałę do powtórnej analizy.
Od stycznia tego roku nastąpiła likwidacja środków specjalnych w jednostkach budżetowych, jako jednej z form ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczenia; na ich miejsce można założyć rachunki dochodów własnych, na których powiatowe jednostki mogą gromadzić określone dochody. Radni przyjęli, że dochodami takimi mogą być m.in. opłaty za udostępnianie dokumentacji przetargowej; spadki, darowizny zapisy; odszkodowania i wypłaty za utracone bądź uszkodzone mienie oraz środki uzyskane z różnego rodzaju działalności dodatkowej – opłat za zajęcie pasa drogowego; działalności usługowej na rzecz innych podmiotów; odpłatności za wyżywienie; odsetek bankowych. J. Krupa uznał to za jedno z mądrzejszych posunięć, gdyż jest systemem mobilizującym jednostki do zdobywania dodatkowych pieniędzy. Natomiast C. Pomarański zwrócił uwagę na to, że nie wszystkie jednostki znalazły się na liście, choć z wszystkimi – jak twierdziła sekretarz Zofia Romanowska – były takie uzgodnienia.
Kolejna uchwała, dotycząc zmian w budżecie powiatu, wywołała najwięcej kontrowersji. W związku ze zmniejszeniem przez ministra subwencji oświatowej o ponad 1,7 mln złotych, Zarząd postawił wniosek o zmniejszenie tegorocznych inwestycji. W innym przypadku szkołom nie wystarczy nawet na same płace dla nauczycieli i personelu. Była to realizacja zaleceń Rady o wprowadzeniu oszczędzania w powiecie. Janusz Ciura informował, że zostanie wykonana budowa chodnika i miejsc postojowych w Szymanowie, w całości finansowana z budżetu gminy Teresin. J. Liberadzka wskazywała na inne źródła oszczędności, m.in. zwolnienia części pracowników Starostwa. Halina Pędziejewska pytała o powody zmniejszenia subwencji. Starosta Józef Gołębiowski omówił sytuację finansową, która nie tylko w powiecie sochaczewskim wynika z ogólnej sytuacji, poruszanej także na VIII Walnym Zgromadzeniu Związku Powiatów Polskich. Radni odrzucili wniosek C. Pomarańskiego, aby utrzymać inwestycje chodnika i miejsc postojowych w Teresinie, gdyż gmina na pewno dołoży. Jednak bez oficjalnej zgody gminy za wcześnie na podejmowanie decyzji.
Ostatnimi decyzjami radnych było przyjęcie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych, a także zgoda na utworzenie nowych szkół od 1 września.
Andrzej Wach
ZOBACZ GALERIE