starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Starosta sochaczewski: Nowa linia kolejowa już niebawem

22-03-2013 13:21

A A A

15 marca br. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie odbyło się kolejne już spotkanie sygnatariuszy porozumienia z 19 listopada 2010 r. w sprawie budowy połączenia szynowego łączącego przyszłą stację metra Chrzanów z Sochaczewem. Powiat sochaczewski w tych spotkaniach reprezentuje starosta sochaczewski Tadeusz Koryś, dzięki którego ogromnej determinacji i zaangażowaniu również do powiatu sochaczewskiego dotrze linia kolejowa. Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku zostanie podpisane porozumienie między partnerami.

Koordynatorem wiodącym projektu jest starosta powiatu warszawskiego zachodniego Jan Żychliński, zaś partnerem wspierającym starosta sochaczewski. Budowa nowej nitki linii kolejowej jest rozsądnym rozwiązaniem i alternatywą dla wielu kierowców.
Gospodarzem spotkania był marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Pomimo, że stacja metra Chrzanów zostanie oddana nie wcześniej niż za 3 lata, to już dziś zainteresowane samorządy zabezpieczają w planach zagospodarowania przestrzennego pas o szerokości 30 m pod budowę linii kolejowej. Całkowita długość inwestycji stanowić będzie 43,2 km, szerokość w liniach rozgraniczających 20 m a linia zabudowy 10 m. Aktualnie 40% z ponad 43 km trasy jest przewidziana w planach miejscowego zagospodarowania.

- Dla mieszkańców powiatu sochaczewskiego to będzie ważna inwestycja. Usprawni nie tylko ruch komunikacyjny, ale wpłynie bardzo na poprawę rozwoju regionu. W pierwotnym planie ominięto nasz powiat. Dopiero po licznych interwencjach i rozmowach udało nam się włączyć w to przedsięwzięcie powiat sochaczewski. Projekt jest o tyle istotny, że w jego realizację włączają się kolejne samorządy a inwestycja będzie współfinansowana ze środków krajowych i funduszy strukturalnych UE. Bardzo istotnym jest fakt, że realizacja tego przedsięwzięcia to partnerska współpraca między gminami, powiatami, instytucjami jak choćby WKD czy Zarządem Komunikacji Miejskiej w Warszawie a samorządem województwa mazowieckiego. Marszałek Adam Struzik popierając projekt podkreślił, że komunikacja kolejowa należy do zadań priorytetowych w najbliższej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Stąd też projekt został uwzględniony w Strategii Województwa Mazowieckiego oraz projekcie planu zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego a to oznacza, że planowana nowa linia szybkiej kolei to nie mrzonki a fakt – podkreśla starosta Tadeusz Koryś.

Ponadto, starosta sochaczewski jako docelową formę współpracy zaproponował spółkę prawa handlowego a do czasu jej powołania, poparł ideę realizowania inwestycji w formie porozumienia między jednostkami samorządu.

W najbliższym czasie w Starostwie Powiatowym w Ożarowie Mazowieckim zostanie podpisane porozumienie w oparciu, o które zostanie zlecone przygotowanie studium wykonalności przedsięwzięcia. W toku dyskusji zgodzono się, by studium wykonalności sfinansować ze składki – równej dla wszystkich sygnatariuszy ewentualnego porozumienia.

Uczestniczący w spotkaniu samorządowcy podjęli decyzję o zabezpieczeniu w swoich budżetach środków na wykonanie studium wykonalności, które wg. wstępnych szacunków może kosztować około 1 mln zł. Dokument ten da odpowiedź na wiele pytań dotyczących kosztów budowy, wykupu gruntów czy zasadności budowy drogi wzdłuż linii kolejowej, czy jedynie skupić się na budowie obszernych parkingów przy planowanych stacjach.

Foto:
Konrad Wojnarowski
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

ZOBACZ GALERIE