starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

„Osiemdziesiątka” na maturze

14-05-2013 10:07

A A A
7 maja rozpoczęły się matury, potrwają do 28 maja. Ich wyniki będą znane 28 czerwca, wtedy do szkół trafią świadectwa maturalne.

W Zespole Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego do egzaminu przystąpiło 182 absolwentów - uczniowie dwóch klas liceum ogólnokształcącego i pięciu klas technikum. Najpierw musieli zmierzyć się z językiem polskim – polski na poziomie podstawowym, matematyka i język obcy nowożytny są obowiązkowe. Poza czytaniem ze zrozumieniem trzeba było napisać wypracowanie na jeden z podanych tematów. Pierwszy dotyczył opowiadania Elizy Orzeszkowej „Gloria victis” i wiersza Baczyńskiego „Mazowsze”. Należało porównać obrazy przeszłości oraz refleksje na temat pamięci w obu tekstach. Większość maturzystów rezygnowała z tego tematu, powodem był wiersz Baczyńskiego, chociaż jest znany, jednak analiza i interpretacja utworu poetyckiego to pięta Achillesa większości uczniów, którzy do poezji podchodzą z rezerwą. Nic więc dziwnego, że wybierali „Przedwiośnie” Żeromskiego i temat dotyczący roli autorytetów w społeczeństwie. Żeromski to nie nowość na maturze, pojawiał się już kilkakrotnie i jak widać, jego obecność nikogo nie zaskakuje. Maturzyści opuszczali więc sale egzaminacyjne z przekonaniem, że powinni przejść tę próbę pomyślnie - wiadomo, braku optymizmu nigdy nie można było im zarzucić.

Kolejny egzamin pisemny to matematyka, która wielu przyprawia o ból głowy. Tym razem wszyscy zgodnie twierdzili, że była łatwa, a nawet „banalnie łatwa”.
Język obcy pisemny podstawowy to dla większości angielski, tylko niektórzy decydowali się na niemiecki. W dobie powszechnej „anglicyzacji” nie powinni mieć żadnych problemów z pokonaniem tej „przeszkody”.
Część maturzystów poza przedmiotami obowiązkowymi zdaje również dodatkowe. Jeśli chodzi o język polski na poziomie rozszerzonym należało napisać wypracowanie odwołując się do „Iliady” Homera oraz eseju Zbigniewa Herberta „Olimpijski generał” (trzeba było przedstawić wizerunek Aresa), drugi temat dotyczył obrazu biblioteki i jej użytkowników, należało odnieść się do powieści „Imię Róży” Umberto Eco i „Ziela na kraterze” Melchiora Wańkowicza.
Matury potrwają do 28 maja. Ich wyniki będą znane 28 czerwca, wtedy uczniowie w swoich szkołach otrzymają świadectwa maturalne. Jak to mówią damy radę! A jeśli nie, to w sierpniu będą poprawki, ale tylko dla tych, którzy nie zdali jednego przedmiotu w części ustnej lub pisemnej. W najgorszym wypadku matura za rok…

Grażyna Bolimowska-Gajda

ZOBACZ GALERIE