Cały rok rzecznika
16-05-2005 09:31
A
A
A
Od 2002 roku w Starostwie Powiatowym w Sochaczewie powołana została instytucja Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Po trzech latach widać, jak potrzebna była ta inicjatywa. XXXIII sesja Rady Powiatu podsumowała działalność rzecznika w 2004 roku.
Jak wynika ze sprawozdania Ireneusza Góralczyka, głównymi problemami, z jakimi spotykali się interesanci, była trudność w korzystaniu z prawa do reklamacji zakupionych produktów oraz uzyskanie właściwej jakości świadczonych usług, jak również samo wyegzekwowanie ich wykonania. Ciężar poszczególnych kategorii spraw rozkładał się mniej więcej równo pomiędzy rynek towarów oraz rynek usług. Jak ocenia powiatowy rzecznik, martwi lawinowy wzrost reklamacji szeregu grup towarów, co spowodowane jest m.in. silnym poczuciem bezkarności wśród sprzedawców.
W liczbach - udzielono w ubiegłym roku 285 bezpłatnych porad dotyczących usług, 261 dotyczyło umów sprzedaży, 125 – poradnictwa informacyjnego, 17 – umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość.
Prym wśród produktów wadliwych wiodą – obuwie (59 reklamacji), materiały wykończeniowe i budowlane (74), a w szczególności okna PCV i drzwi, artykuły gospodarstwa domowego i RTV (24). Spośród usług wymienić można – telekomunikację (73 interwencje - głównie operatorzy telefoniczni oraz nadawcy TV cyfrowej), usługi energetyczne (27), motoryzacyjne (31), prace remontowo – budowlane (głównie montaż okien i drzwi, pokryć dachowych - 19), usługi ubezpieczeniowe, bankowe i finansowe (42) oraz dostawy mediów (40). Problemy i różnice zdań występowały głównie w systemie rozliczeń administracyjnych za dostarczone ciepło (centralne ogrzewanie i ciepła woda) oraz zimną wodę. W porównaniu z rokiem 2003 bardzo zauważalne są problemy związane z dostawą energii elektrycznej, serwisem pojazdów oraz szeroko rozumianymi usługami finansowymi (tzw. kredyty argentyńskie).
Ponad stukrotnie, czyli w ok. 20 proc. przypadków zaszła konieczność występowania do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Zwykle ograniczało się do wezwania podjęcia działań zgodnych z prawem lub mediacji mających na celu likwidację sporu. Większość takich działań (spośród 46 – 32) odniosła pozytywny dla klientów skutek.
Większość spraw, które zostały skierowane na drogę sądową, kończyła się porozumieniem lub wyrokiem pozytywnym dla klienta. Także w przypadku spraw z powództwa cywilnego, w których rzecznik pomagał w jego formułowaniu.
Coraz więcej informacji przekazywanych jest aktualnie za pośrednictwem nowych form przekazu – internetu, na stronach www powiatu sochaczewskiego, za pośrednictwem lokalnej prasy lub w cyklicznych audycjach na antenie radia „Fama”. Były to również udziały w audycjach ogólnopolskich.
Andrzej Wach