Budżet na tacy
16-05-2005 09:33
A
A
A
Starosta Józef Gołębiowski i Skarbnik Powiatu Teresa Pawelak przedstawiali radnym na XXXV, absolutoryjnej sesji wykonanie budżetu powiatu za rok 2004.
Określony w uchwale budżetowej na 2004 rok plan dochodów w kwocie 42.526.000 zł. zmniejszony został w trakcie roku do 39.829.815 zł. i wykonany w 99,5 proc. Plan dochodów własnych zmniejszony został na skutek nie zrealizowania sprzedaży majątku. Nie wykonany został też plan dochodów z udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych na kwotę 144.238 zł. Uchwalony przez Radę budżet, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku przewidywał realizację wydatków w wysokości 44.708.912 zł. Wydatki zrealizowano w kwocie 43.032.476 zł., co stanowi 96,2 proc. planu.
Budżet na 2004 rok zamknął się deficytem budżetowym w wysokości 3.387.734 zł. Został pokryty z zaciągniętych kredytów i pożyczek, emisją obligacji i przychodami z innych źródeł.
Powiat posiada łączne zobowiązania na koniec 2004 roku w kwocie 15.068.566 zł. w tym z tytułu emisji obligacji 7,2 mln, kredytów i pożyczek długoterminowych 7,049 mln. Zobowiązania na koniec roku wynosiły 818.754 zł. Stan zadłużenia na koniec 2004 roku wynosił 37,8 proc. wykonanych dochodów, w stosunku do dozwolonych ustawą 60 proc.
Stan zadłużenia jest niższy o 2.735.021 zł. od wykonanych
w latach 1999 – 2004 inwestycji. Na inwestycje w latach 1999 – 2003 wydano 13.946.000 zł , a w 2004 - 3.857.587 zł.
Jak podkreślał starosta Gołębiowski, realizacja przyjętych zadań inwestycyjnych zawsze odzwierciedlać będzie zasadność i potrzebę istnienia struktur samorządu powiatowego. Stanowi również podstawowe kryterium oceny społecznej pracy samorządowców każdego szczebla. Przypomniał też, że w 2004 roku zbudowano chodnik wraz z zatoką autobusową w ciągu drogi powiatowej Al. XX-lecia w Teresinie, przebudowano drogę powiatową w Teresinie - ul. Szymanowska i O.M. Kolbego, drogę Żelazowa Wola - Mokas, budowano kolejne odcinki drogi Brochów - Strojec, dokonano wymiany stolarki okiennej, docieplenia stropodachu, budowy dachu i kotłowni olejowej w siedzibie starostwa, kotłowni olejowej w ZS RCKU i remontu łazienek w internacie męskim, przygotowano dokumentację rozbudowy ZS im. J. Iwaszkiewicza, częściowo docieplono ściany budynku głównego, łączników oraz sali gimnastycznej w ZS CKP w Sochaczewie. W ubr. zapłacono częściowo za wykonaną wcześniej przebudowę i modernizację internatu w Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Załuskowie.
Niestety nie udało się zrealizować wszystkich dochodów, w szczególności tych pochodzących ze sprzedaży mienia (pola czerwonkowskie), które Rada na wniosek Zarządu przeznaczyła do sprzedaży. Głównymi przyczynami tego stanu było ich dotychczasowe nie przekształcenie w miejscowym planie zagospodarowania oraz pewna stagnacja na rynku nieruchomości. W efekcie trzeba było zmniejszyć planowane dochody, a wydatki realizować możliwie najoszczędniej.
Niedobór w budżecie w części udało się pokryć emisją obligacji, która umożliwiła realizację inwestycji na kwotę blisko 3.900.000 zł.
Do najważniejszych zadań, jakie w tym czasie wykonano starosta zaliczył wśród wielu innych m.in. opracowanie strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Sochaczewskiego i opracowanie audytu turystycznego Powiatu Sochaczewskiego.
Szczegółowo odniósł się do zadłużenia, wynoszącego 37,8 proc. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu za 2004 rok jest pozytywna, zawiera jednak uwagą dotyczącą wystąpienia zobowiązań w niektórych działach. Zadłużenie powiatu w stosunku do progów granicznych (37,8 proc. do 60 proc.) określonych ustawowo nie wygląda groźnie. Jednak próba zaciągnięcia pod koniec 2004 roku kredytu, który zabezpieczyłby konieczne do poniesienia wydatki, zakończyła się fiaskiem. Uzasadnieniem do tego było stwierdzenie RIO o zbyt małych dochodach własnych powiatu, które w kolejnych latach nie zabezpieczyłyby spłaty zaciągniętych zobowiązań. Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła sposób finansowania niektórych zadań. Nie ma już subwencji drogowej i dotacji na niektóre zadania z pomocy społecznej (Dom Dziecka, PUP itp.), jednocześnie zaplanowane dochody z udziałów w PIT i CIT są realizowane nieregularnie i nie zawsze zgodnie z planem. Pomimo podjętych drastycznych oszczędności w wydatkach bieżących nie sposób zrównoważyć budżetu przy tak odgórnie zaplanowanych dochodach.
Ze spotkań starostów na różnych gremiach wynika, że z podobnymi problemami finansowymi boryka się bardzo wiele samorządów powiatowych. Stanowiska wypracowane podczas tych spotkań, a dotyczące finansowania drogownictwa, oświaty, pomocy społecznej czy służby zdrowia, kierowane są do Ministerstw, a także dyskutowane na posiedzeniach Komisji rządowych.
Andrzej Wach