Jakość paliw w I połowie 2007 roku
03-10-2007 15:44
A
A
A
Pogorszyła się jakość paliw sprzedawanych w Polsce - takie wnioski płyną z kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową w pierwszej połowie 2007 roku. Ponad 4% zbadanych stacji sprzedawało benzynę lub olej napędowy złej jakości, mimo zaostrzonych w tym względzie przepisów i możliwości nakładania wyższych kar na nieuczciwych przedsiębiorców.
Od 1 maja 2004 roku podległa Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów (UOKiK) Inspekcja Handlowa kontroluje jakość paliw na losowo wybranych stacjach. Na każdej pobierana jest jedna próbka. W pierwszej połowie 2007 roku zbadano ich 270. Prawie 4,5 % nie spełniało wymogów jakościowych, podczas gdy w ubiegłym roku było to tylko 2,9 %.
Pogorszyła się jakość sprzedawanej benzyny - kryteriów nie spełniało 6,29 % próbek (w I połowie 2006 roku wskaźnik ten był zdecydowanie niższy i wyniósł 3,65 %). Nieznacznie spadła też jakość oleju napędowego - wadliwych okazało się 1,05 % próbek (w I połowie 2006 roku - 0,91 %).
Od stycznia 2007 roku w związku z wejściem w życie nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw rozszerzono system analiz. Badany jest gaz płynny LPG, sprężony gaz ziemny CNG, lekki i ciężki olej opałowy, olej do silników statków żeglugi śródlądowej, biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek oraz stosowane w tzw. wybranych flotach pojazdów. Ponadto sprawdzany jest cały łańcuch dystrybucyjny od stacji, poprzez hurtownie, magazyny, przedsiębiorców transportujących paliwo, aż po wytwórców paliw. Jednak z uwagi na fakt, że niezbędne do kontroli w tak szerokim zakresie rozporządzenia weszły w życie dopiero w połowie roku, do
tego czasu kontrola mogła być prowadzona w dotychczasowym rozmiarze.
Pilotażowa kontrola LPG na 100 stacjach rozmieszczonych w 7 województwach wykazała, że prawie 30 % sprzedawanego gazu nie spełniało wymagań jakościowych. Jest to zatrważająca informacja dla użytkowników polskich dróg, z których około 2 miliony ma pojazdy przystosowane do tego rodzaju paliwa. Ponadto po raz pierwszy sprawdzono jakość paliwa w cysternach. Zbadano 27 podmiotów, wszystkie pobrane do badań próbki spełniały obowiązujące wymagania.
W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania paliw niespełniających norm jakościowych na środowisko naturalne, a także ochrony interesu ekonomicznego konsumentów, którzy płacąc wysoką cenę za paliwa oczekują produktu wysokiej jakości - rozszerzono zakres analizy o parametry eksploatacyjne. W pierwszym półroczu 2007 roku inspektorzy oprócz dotychczasowych sprawdzili również m.in. temperaturę zapłonu w oleju napędowym - zakwestionowano 10 próbek. Zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska. Za niska stwarza poważne niebezpieczeństwo wybuchu par oleju napędowego podczas nalewania z
dystrybutora do baku.
Inspekcja Handlowa przeprowadziła także kontrole na stacjach benzynowych, na które napłynęły skargi i informacje od konsumentów oraz organów ścigania, a także tych, na których w latach ubiegłych ujawniono nieprawidłowości. Pobrano 1028 próbek benzyny i oleju napędowego pochodzących z 533 stacji. Wymogów jakościowych nie spełniało 5,54 % próbek. Wszystkie próbki pobrane w hurtowniach spełniały wymagania jakościowe.
Niepokoi prawie dwukrotny wzrost ilości stacji, na których powtórnie sprzedawano paliwo złej jakości. W wyniku rekontroli zakwestionowano ponad 15 % stacji, w roku poprzednim wskaźnik ten wyniósł 7,14 %.
Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej
jakości - grzywnę w wysokości do 1 miliona złotych lub karę pozbawienia
wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Na podstawie wyników kontroli skierowano do prokuratury 19 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - do tej pory dochodzenie wszczęto w 13 przypadkach.
Inspekcja Handlowa wydała także 5 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw
niespełniających wymagań jakościowych oraz przekazała informacje o tych faktach wojewódzkim inspektoratom środowiska.
W efekcie przeprowadzonych kontroli do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki skierowano informacje dotyczące 29 stacji paliw, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji. Prezes URE wszczął 21 postępowań, z czego 4 zostały zakończone nałożeniem kar w łącznej wysokości ponad 77 tys. zł. Ponadto jednemu przedsiębiorcy odmówiono wydania koncesji, sześciu z nich w ogóle nie posiadało koncesji na obrót paliwami ciekłymi.
Z zestawień opublikowanych na stronach internetowych UOKiK wynika, że kontrolowano również niektóre stacje z terenu naszego Powiatu i okolic, ale nie stwierdzono w tym zakresie większych nieprawidłowości, co jest z pewnością dobrą wiadomością dla wszystkich mieszkańców Sochaczewa.
Ireneusz Góralczyk
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sochaczewie
Dane kontaktowe: Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Sochaczewie, ulica M. J. Piłsudskiego 65, 96 - 500 Sochaczew. W raziepotrzeby można kontaktować się telefonicznie: (0-46) 864-18-68, faksem (0-46) 864-18-71 oraz e-mail'em: rzecznik@op.pl oraz rzecznik.konsumentow@powiat.sochaczew.pl.