starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Braknie 102 milionów

07-06-2005 10:24

A A A
Na prawie 102 i pół miliona złotych wyceniła Rada Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia niedobór środków na finansowanie tegorocznych mazowieckich usług medycznych. Sytuacja może się jeszcze pogorszyć w roku następnym. Dlatego starosta Józef Gołębiowski i dyrektor ZOZ Michał Milczarek postanowili przyłączyć się do stanowiska Rady MOW, popieranego przez Wojewodę Mazowieckiego, Marszałka Województwa, Prezydenta Warszawy, Przewodniczącego Konwentu Powiatów Województwa Mazowieckiego, Przewodniczącego Okręgowej Izby Lekarskiej, Przewodniczącej Izby Pielęgniarek i Położnych w Warszawie, Przewodniczącej OZZPiP woj. mazowieckiego oraz dyrektora Mazowieckiego OW NFZ, które dotyczy środków finansowych na zakontraktowanie świadczeń zdrowotnych w roku 2006.
W dokumencie tym strony zgodnie stwierdzają, że środki finansowe zaproponowane Oddziałowi Mazowieckiemu na zakontraktowanie świadczeń zdrowotnych w roku 2006 są nie tylko niewystarczające, ale również relatywnie niższe od poziomu z roku bieżącego.
Po dokonaniu analizy kryteriów i trybu rozdziału środków zwrócono uwagę Ministra Zdrowia na kilka aspektów tego problemu.
Projekt planu finansowego dla Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 rok, pomimo, iż zakłada wzrost kosztów świadczeń zdrowotnych o 95.062 tys. złotych, tj. o 1,9 proc. w relacji do obecnie obowiązującego planu to faktycznie (przy nominalnym ich wzroście) oznacza realny spadek. Zaproponowane dla Mazowieckiego Oddziału środki finansowe będą więc zdecydowanie niewystarczające dla zabezpieczenia niezbędnych potrzeb zdrowotnych mieszkańców Mazowsza oraz leczących się na obszarze naszego województwa mieszkańców innych regionów kraju.
Pieniądze przewidziane na świadczenia zdrowotne w obowiązującym planie finansowym oddziału na 2005 rok nie pozwalają na zakończenie procesu kontraktowania świadczeń oraz osiągnięcie zakładanego dla wszystkich oddziałów przez Ministra Zdrowia wzrostu nakładów na koszty świadczeń zdrowotnych o 5,17 proc. w relacji do ostatecznego planu finansowego oddziału na 2004 rok - brakująca kwota w roku bieżącym to 102.336 tys. złotych.
Plan finansowy oddziału na rok 2005 nie zabezpiecza również środków na realizację nowych zadań, zlecanych przez Ministerstwo Zdrowia i Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia.
Projekt planu finansowego na 2006 rok w relacji do obowiązującego planu finansowego na 2005 rok, powiększonego o te 102 miliony, oznacza niedobór środków na świadczenia zdrowotne i brak możliwości sfinansowania na poziomie niezbędnym świadczeń, zwłaszcza z zakresu - lecznictwa szpitalnego – (niedobór w kwocie 68,4 mln złotych); świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych – (niedobór w kwocie 22,2 mln złotych); ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – (niedobór w kwocie 4,3 mln złotych); rehabilitacji leczniczej – (niedobór w kwocie 2,1 mln złotych) przy jednoczesnym wzroście kosztów refundacji leków o 87,5 mln złotych, tj. o 9,7 proc.
Szczególne zaniepokojenie budzi zaniżanie budżetu na lecznictwo szpitalne dla Mazowsza, trwające nieprzerwanie od 2003 roku, a przejawiające się brakiem możliwości zakontraktowania świadczeń na okres całego roku, stałym pogłębianiem się zadłużenia szpitali, generowaniem przez placówki „nadwykonań”, wydłużaniem się list oczekujących na świadczenia medyczne, szczególnie w przypadku specjalności, w których znaczny odsetek stanowią procedury ratujące życie (kardiologia, kardiochirurgia, neurologia, neurochirurgia, onkologia, ortopedia i traumatologia).
Niewłaściwe jest przyjęcie założenia stopniowego niwelowania różnic w nakładach finansowych na 1 mieszkańca w skali całego kraju w poszczególnych rodzajach świadczeń i nie uwzględnianie specyfiki poziomów referencyjności placówek, znajdujących się na obszarze działania poszczególnych oddziałów oraz zakresu realizowanych przez nie świadczeń. Na Mazowszu bowiem znajduje się wiele instytutów i szpitali klinicznych, które niejednokrotnie wykonują szereg procedur drogich i unikalnych w skali kraju, co powoduje napływ pacjentów z terenu całego kraju.
Biorąc to wszystko pod uwagę, autorzy ostrzegają, że wejście w życie ministerialnego projektu rozporządzenia z dnia 29 kwietnia br. w sprawie budżetu dla Centrali i Oddziałów Wojewódzkich NFZ spowoduje brak możliwości zawarcia kontraktów na cały rok, zagrożenie bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców Mazowsza i katastrofę finansową mazowieckich placówek służby zdrowia. Odpowiedzialność za zaistnienie takiej sytuacji spada na Ministra Zdrowia i Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia, apelują więc do ministra o ponowne przeanalizowanie systemu rozdziału środków finansowych na poszczególne Oddziały Wojewódzkie, aby nie dopuścić do destabilizacji systemu ochrony zdrowia na Mazowszu oraz eskalacji niezadowolenia społecznego. Dotyczy to także szpitala w Sochaczewie, gdzie starania i wysiłki dyrekcji i personelu o uzyskanie jak najlepszego wyniku finansowego okazać się mogą walką z wiatrakami.
Andrzej Wach