Sochaczewski dukat
03-03-2004 08:12
A
A
A
W ramach Komitetu Organizacyjnego Targów Rolnych i Przedsiębiorczości, które w tym roku odbędą się 25 kwietnia, został powołany Zespół Produktu Regionalnego i Lokalnego. 23 lutego odbyło się drugie posiedzenie Kapituły Znaku Promocyjnego, przygotowane przez Wydział Promocji Starostwa Powiatowego. Poświęcone zostało przygotowaniu regulaminu przyznawania, używania i posługiwania się znakiem promocyjnym oraz samego znaku. Biorąc pod uwagę, że prace te są efektem styczniowej inicjatywy, tempo jest zawrotne.
Po dyskusji, w której ścierało się kilka koncepcji samej nazwy znaku promocyjnego, przyjęto w głosowaniu jedną z kilku propozycji Zdzisława Tymińskiego – „Sochaczewski Dukat”. Ogłoszony zostanie konkurs na logo Znaku. Postanowiono także zgłosić powiatową inicjatywę do Krajowej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, która powstała w celu organizowania i wspierania działań na rzecz rozwoju, promocji ochrony produktów regionalnych i lokalnych. Będzie również wspierać producentów przez informowanie, szkolenie, promowanie i pomoc w znalezieniu źródeł finansowania. Promocja i ochrona prawna produktów regionalnych i lokalnych przez stosowanie specjalnych znaków jakościowych gwarantujących tradycyjny charakter produktu lub usługi jest w Unii Europejskiej jednym ze znaczących sposobów zwiększenia dochodów rolniczych oraz rozwoju obszarów wiejskich. Wylansowanie w danym regionie produktów regionalnych, podwyższa także atrakcyjność turystyczną powiatu. Fakt przyznania takiego specyficznego certyfikatu będzie dla niektórych producentów warunkiem koniecznym i stworzy jedyną możliwość dopuszczenia na rynek unijny, z powodu obowiązujących w Unii procedur kontroli jakości.
Na produkcję i promocję wyrobów regionalnych przewidziane są pieniądze w Planie Rozwoju Obszarów Wiejskich, należącym do unijnego Programu Wspólnej Polityki Rolnej, który wejdzie w życie 1 kwietnia br.
Regulamin Znaku Promocyjnego „Sochaczewski Dukat” określa, że o Znak mogą ubiegać się podmioty gospodarcze, organizacje społeczne i instytucje działające na obszarze Ziemi Sochaczewskiej. Znak Promocyjny przyznawany jest na okres jednego roku towarom, usługom bądź ważnym społecznie inicjatywom na mocy decyzji Kapituły Znaku Promocyjnego, którą powołuje Starosta Sochaczewski.
Towary bądź usługi, które mogą być oznaczone Znakiem Promocyjnym, powinny kojarzyć się z regionem i miejscem w jakim są wytwarzane, być w ciągłej sprzedaży i ogólnie dostępne, wytwarzane i promowane w zgodzie z zasadą „przyjazny dla środowiska” w każdej fazie produkcji, sprzedaży i rozkładu, powinny być rozpoznawalne, kojarzone z konkretnym wytwórcą i promować region, w którym powstały. Ważne jest także, aby były bezpieczne dla ludzi i środowiska oraz spełniały wymogi jakościowe i normy bezpieczeństwa dla danej grupy wyrobów w świetle aktualnie obowiązujących przepisów. Muszą podlegać stałej kontroli (zewnętrznej i wewnętrznej) w zakresie jakości i przestrzegania procedur wytwarzania.
Może być to usługa, wyrób artystyczny, produkt żywnościowy, oferta turystyczna lub inne działanie zasługujące dzięki swojej unikalności na wyróżnienie Znakiem Promocyjnym „Sochaczewski Dukat”.
Przyznanie Znaku Promocyjnego uprawnia do korzystania ze znaku graficznego poprzez oznakowanie wyróżnionych towarów, usług itp.; umieszczania informacji o wyróżnionych towarach, usługach w materiałach promocyjnych i drukach reklamowych Starostwa Powiatowego w Sochaczewie i organizacji współpracujących; korzystania z kampanii reklamowych i wszelkich form promocji prowadzonych przez Starostwo Powiatowe w Sochaczewie i organizacje współpracujące – targi, marketing wystawienniczy, strony internetowe, promocja medialna, reklama, okolicznościowe wydania itp. „Dukaty” zgłaszane będą też do Kapituły „Mazowieckiego Znaku Jakości”.
Producent lub usługodawca zgłaszający wniosek do rozpatrzenia przez Kapitułę powinien prowadzić działalność zgodnie z wymogami ochrony środowiska; stosować technologie nie oddziaływujące negatywnie na środowisko; mieć uregulowane wszelkie zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego, ZUS oraz organów samorządu lokalnego; zatrudniać pracowników lub prowadzić firmę rodzinną oraz posiadać partnerów handlowych.
Rzecznik Starostwa Powiatowego Andrzej Wach
ZOBACZ GALERIE