starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Szkoły powiatowe z projektami wartymi 6,5 miliona złotych

04-02-2014 09:38

A A A
Zarząd Powiatu zdaje sobie sprawę, że tylko inwestycje w dziedzinie szkolnictwa mogą przynieść wymierne korzyści edukacyjne oraz uatrakcyjnić ofertę edukacyjną szkół prowadzonych przez powiat. W związku z tym budżet powiatu w zakresie oświaty ma przekładać się bezpośrednio na realny i odczuwalny wzrost nakładów na oświatę. Ma odzwierciedlać rzeczywiste środki niezbędne do realizacji zadań edukacyjnych.


80% subwencji to płace
Przyznana w listopadzie subwencja na 2014 rok wynosi 34 373 000 zł. W marcu będzie zweryfikowana. Dyrektor Powiatowego Zespołu Edukacji Bogusław Bęzel nie ukrywa, iż liczy, że będzie wyższa, bo jak przypomina, obecna subwencja jest niższa od ubiegłorocznej o ponad 1,2 mln zł.
Warto w tym miejscu nadmienić, że przyznana subwencja może być przeznaczona tylko na działalność edukacyjną związaną z organizacją kształcenia oraz utrzymaniem bazy lokalowej placówek. Około 80% subwencji to pochodna kosztów utrzymania zatrudnienia – płacy nauczycieli i pracowników szkolnych.
Należy też zaznaczyć, że w planie budżetowym powinny być zabezpieczone środki finansowe trudne do wskazania i wyliczenia, jak choćby te związane z urlopem na poratowanie zdrowia nauczyciela (w 2013 roku była to kwota ok. 470 tys. zł) czy organizacją nauczania indywidualnego (ok. 520 tys. zł w 2013 r.).

Staże, kursy i doradztwo
- Nie czekając na aktualizację subwencji, nasze szkoły ponadgimnazjalne złożyły wzorem lat poprzednich na początku tego roku wnioski na realizację zadań edukacyjnych podnoszących, a tym samym rozszerzających ofertę kształcenia zawodowego. Zespół Szkół w Teresinie już realizuje jeden projekt pn. „Drzwi do kariery”, natomiast ZS CKP, ZS im. J. Iwaszkiewicza, ZS RCKU a także teresiński ZS złożyły wnioski o dofinansowanie projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z funduszy UE. Wartość tych projektów szacowana jest na przeszło 6,5 miliona złotych – mówi Tadeusz Koryś, starosta sochaczewski.
Założeniem wszystkich poniższych projektów jest zdobycie przez uczniów umiejętności, które pozwolą im znaleźć zatrudnienie zgodne z kierunkiem kształcenia. Działania te skierowane są do młodzieży kształcącej się w konkretnym zawodzie. Mają na celu podniesienie ich kwalifikacji zawodowych i poszerzenie wiedzy na temat predyspozycji edukacyjno-zawodowych. Odbywać się to będzie poprzez udział w stażach u pracodawców czy też skuteczne doradztwo. Stąd też wszystkie projekty obejmują między innymi zajęcia z doradztwa zawodowego, pozalekcyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, głównie z matematyki, języka polskiego i obcego, jak również kursy bądź zakup bazy dydaktycznej. Wnioski uwzględniają także odbycie płatnych staży u pracodawców.

„Drzwi do kariery”
W Zespole Szkół w Teresinie aktualnie wdrażany jest w ramach EFS-u projekt „Drzwi do kariery”, w którym uczestniczy 75 uczniów, w tym 20 dziewcząt. Realizowany będzie on do 30 czerwca 2015 roku i obejmuje m.in. zajęcia wyrównawcze z języka polskiego, angielskiego i matematyki, zajęcia indywidualne z doradcą zawodowym, zajęcia z przedsiębiorczości i staże. W szkole zainstalowano nowoczesny system informatyczny, jakim mogą pochwalić się nieliczne szkoły. W ramach projektu zakupiona została na przykład interaktywna platforma zawodowa (baza materiałów dydaktycznych).
Wartość projektu to ponad 760 tys. zł.

„Jesteśmy zawodowcami z mazowieckiego”

W ramach tego projektu, w którym udział ma wziąć 100 uczniów, ZS CKP zostanie wyposażony w nowoczesny sprzęt, w tym pracownię informatyczną.
Oprócz dodatkowych zajęć i doradztwa zawodowego uczniowie będą mogli skorzystać z takich zajęć dodatkowych, jak przedsiębiorczość, informatyka w biznesie i innych zawodowych. Staże odbywać się będą w miejscach, gdzie młodzież zdobędzie wiedzę praktyczną i umiejętności wpisujące się w nowoczesne i technologiczne trendy.
Wartość tego projektu to niespełna 710 tys. zł.

„Kształcimy na potrzeby mazowieckiego rynku”
Sto czterdzieści troje uczniów ZS im. J. Iwaszkiewicza i 85 ZS w Teresinie zgłoszono do udziału we wspólnym projekcie tych szkół pn. „Kształcimy na potrzeby mazowieckiego rynku”. Weźmie w nim udział młodzież techników: handlowego, ekonomicznego, organizacji reklamy, logistyki, mechaniki, mechanizacji rolnictwa i informatyki. Z pozyskanych środków szkoły dokonają zakupu m.in. urządzeń wielofunkcyjnych, wyposażone zostaną też dwie pracownie informatyczne. Ponadto, uczniowie odbędą staże, zajęcia wyrównawcze, dodatkowe lekcje z przedmiotów zawodowych, skorzystają też z doradztwa zawodowego. Wartość z kolei tego projektu to ok. 920 tys. zł.

„Młodzi na rynku pracy”
Zespół Szkół im. J. Iwaszkiewicza chce realizować jeszcze jeden projekt, ale indywidualnie. Skierowany on jest do 60 uczniów technikum żywienia. Atrakcją dla uczestników będzie z pewnością udział w takich kursach, jak barmański czy baristy. Standardowo obejmuje on też zajęcia wyrównawcze z matematyki i języka angielskiego oraz płatne staże.
Warto podkreślić, że szkoła nieprzerwanie od 2004 roku realizuje z powodzeniem tego typu projekty w ramach EFS-u. Udział uczniów w licznych zajęciach, kursach i szkoleniach mobilizuje do dalszej pracy, do przezwyciężania trudności, a przede wszystkim motywuje do samodzielnego działania. Co istotne, rozwija też umiejętności pracy zespołowej, komunikowania się, pogłębia zainteresowania.
Wartość złożonego właśnie wniosku szacowana jest na ok. 536 tys. zł.

„Pracownicy jutra”
Jeżeli projekt złożony przez ZS RCKU przejdzie pomyślnie weryfikację, jego realizacja rozpocznie się już w kwietniu tego roku. Przeznaczony jest dla 150 uczniów klas technikum, z czego przynajmniej 113 weźmie udział w stażach, a połowa w wyjeździe studyjnym do Wielkiej Brytanii, gdzie będzie odbywać praktyki w wiodących firmach. Projekt jest bardzo atrakcyjny, bo zakłada m.in. warsztaty treningu interpersonalnego, zakup doposażenia pracowni, w tym informatycznej, geodezyjnej, a nawet cukierniczej. Uczniowie odbędą staże organizowane we współpracy z Warszawską Izbą Gospodarczą. Przewidziano dla nich też kursy certyfikowane, jak choćby z obsługi programu AutoCAD czy cukierniczy. W tym projekcie to szkoła jest partnerem, zaś liderem będzie Fundacja Innowacja i Wiedza. Wartość tego projektu to ponad 3,5 mln złotych.

ZOBACZ GALERIE