Psi terapeuci w Erminowie
25-03-2014 08:08
A
A
A
Do Zespołu Szkół w Erminowie 19 marca przyjechały Gordon i Lawenda – psy terapeutyczne, wraz ze swoimi opiekunkami – Anną Bogucką-Timofiejew i Mają E. Pruską. W szkole właśnie odbyły się pierwsze w tym roku zajęcia z dogoterapii. Istotą tego rodzaju terapii jest nawiązanie łączności za pomocą bliskiego, dotykowego kontaktu między osobą chorą, niepełnosprawną a psem terapeutą. Ta forma terapii kontaktowej pozwala na wieloprofilowe usprawnianie rozwoju ruchowego, intelektualnego, emocjonalnego, społecznego.
Zajęcia z dogoterapii odbywają się w Erminowie drugi rok z rzędu. Dyrekcja już od dłuższego czasu miała w planach organizację takich zajęć, jednak nie dysponowała odpowiednimi funduszami. Z pomocą przyszła Beata Brymora i firma Mars, która w całości sfinansowała projekt.
W ramach dogoterepii przewidzianych jest pięć spotkań, w których uczestniczyć będzie dwadzieścioro uczniów. Szesnaścioro z nich w zajęciach grupowych, czworo – w indywidualnych. Dzieci za zgodą rodziców kwalifikowane są do projektu na podstawie orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz na podstawie obserwacji w codziennej pracy nauczycieli. W tym roku wytypowano innych uczniów niż w roku 2013, by więcej dzieci mogło skorzystać z zajęć. Głównie są to dzieci z autyzmem, zaburzeniami emocjonalnymi, lękiem przed otoczeniem, tendencją do wycofania, z zachowaniami agresywnymi, niską samooceną, opóźnionym rozwojem mowy.
Zajęcia trwają do 40 minut, w zależności od potrzeb i zainteresowania dzieci. Prowadzą je wykwalifikowane i doświadczone kynoterapeutki z uprawnieniami pedagogicznymi – Anna Bogucka-Timofiejew i Maja E. Pruska z KynoAkademii, założycielki Stowarzyszenia Edukacji i Terapii Homo et Animal. W zajęciach biorą udział psy rasy labrador retriever oraz golden retriever. W pierwszej kolejności mali uczestnicy oswajają się ze zwierzętami. Potem karmią je psimi smakołykami, czeszą, głaskają, przytulają, wydają komendy. Wykonują też zadania przygotowane przez prowadzące, które uczą między innymi matematyki, rozpoznawania kolorów, anatomii psa. Same dzieci bardzo się cieszą, chętnie biorą udział w dogoterapii i dobrze reagują na kontakt z psem, który wywołuje u nich spontaniczną aktywność i radość.
Terapia z wyszkolonym psem przynosi im wiele korzyści. Pozytywne efekty terapeutyczne dostrzegane są w sferze poznawczej, społecznej, emocjonalnej. Kontakt z psem terapeutycznym wzmacnia efektywność rehabilitacji, dostarcza pozytywnych emocji, rozwija empatię, stymuluje rozwój zmysłów. Uczy kontroli w zachowaniu dzieci przejawiających agresję, pomaga pokonywać lęk, sprzyja nauce koncentracji (skupienie na kontakcie ze zwierzęciem). U dzieci z autyzmem naturalnie wspomaga rozwój komunikacji werbalnej. Dzieci w czasie zajęć muszą podporządkować się poleceniom prowadzącego. Dzięki wykonywanym zadaniom i poczuciu sprawczości budują poczucie własnej wartości. Zachowania te przenoszą na kontakty z kolegami i koleżankami.
Źródłem niezwykłości kontaktu terapeutycznego jest specyficzna więź między podopiecznym a psim terapeutą, który jest przyjacielski, oddany, nie ocenia. Dzięki temu zwierzę w bardzo szybkim tempie uzyskuje zaufanie i przyjaźń uczestnika zajęć. To stanowi motywację do działania, daje poczucie bezwarunkowej akceptacji i sympatii.
Nie każdy pies może zostać przysposobiony do pracy terapeutycznej. Wybrane zwierzęta poddawane są testom behawioralnym, czy posiadają predyspozycje do pracy z osobami chorymi, niepełnosprawnymi. Potem dopiero rozpoczyna się proces wychowania i nauki psa. Zmysły psiego terapeuty muszą być przygotowane na różne sytuacje, a on sam musi zachować spokój, akceptować to, co się dzieje, i mimo wszystko wykonywać polecenia. Wyselekcjonowany, sprawdzony i specjalnie wyszkolony pies wraz ze swoim przewodnikiem tworzy zespół terapeutyczny.
ZOBACZ GALERIE