Pięć milionów na mosty
10-08-2005 14:02
A
A
A
Tyle zdaniem dyrektor Powiatowego Zarządu Kazimierza Najdzika potrzeba na modernizacje i remonty mostów na terenie powiatu sochaczewskiego. PZD nadzoruje 27 mostów, w tym 21 żelbetonowych, 5 stalowych i jeden tymczasowy. A ponieważ zlikwidowana została przyznawana wcześniej samorządom subwencja drogowa, pieniędzy trzeba szukać.
Most, a właściwie dwa mosty przy ul. Młynarskiej (jeden szesnasto- i drugi – dziewięciometrowy), mają atest dopuszczenia do ruchu do końca tego roku, po tym czasie konieczna będzie następna ekspertyza techniczna. A tymczasem z braku chętnych nie udało się rozstrzygnąć ogłoszonego przez Zarząd Powiatu przetargu na projekt techniczny modernizacji, choć na ten cel przewidziano okrągłą sumę stu tysięcy złotych. Zarząd postanowił przystąpić do kolejnych przewidzianych ustawą „Prawo Zamówień Publicznych” procedur mających na celu wyłonienie wykonawcy projektu.
Procedury te wydłużają w czasie realizację inwestycji, bo sam projekt to według ostrożnych ocen co najmniej 6 - 8 miesięcy. Według najnowszych wyliczeń, aktualny koszt budowy to 1,6 mln zł.
Most w Kozłowie Biskupim remontowany był w 2001 roku, i wykonano na nim więcej prac, niż przewidywała ekspertyza. Położono nową nawierzchnię, wykonano chodniki i poręcze, wzmocniono przęsła. Szkoda, że kierowcy jak zwykle nie przestrzegają ograniczeń ani prędkości (20 km/h), ani udźwigu (10 ton). Most ma 70 m długości i 5 szerokości. Nie można ustawić na nim ograniczników szerokości, gdyż uniemożliwiłoby to dojazd dzieci do szkoły. ton). W przyszłym roku trzeba będzie zakonserwować na nowo stalowe elementy konstrukcyjne, a także wymienić górny i dolny pokład (koszt – ok. 1 mln zł).
Konieczność ustawienia ograniczeń istnieje także na moście w Kozłowie Szlacheckim, jednak przełożono to ze względu na żniwa i umożliwienie przejazdu rolnikom. Będą to także najdroższe prace – ich koszt dyr. Najdzik wycenia na prawie 2,5 miliona złotych.
Jeszcze w poprzedniej kadencji Powiatowy Zarząd Dróg oceniał, że na najpilniejsze prace na mostach i drogach powiatowych (a jest ich w powiecie 280 kilometrów) potrzeba będzie 30 milionów złotych. Teraz rocznie potrzeba by było na ten cel 7 milionów, a do tego trzeba doliczyć normalne, coroczne koszty utrzymania całej substancji drogowej.
Andrzej Wach