Przeciw agresji na drogach
16-03-2004 10:29
A
A
A
Przeciw agresji na drogach
Od 5 do 11 kwietnia będzie miał miejsce IV Międzynarodowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, organizowany pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. W tym roku prowadzony będzie pod hasłem „Szacunek to bezpieczeństwo”, a celem jego jest sprzeciwienie się agresywnemu prowadzeniu pojazdu i zachęcenie kierowców do kurtuazyjnych zachowań oraz poszanowania innych uczestników ruchu drogowego.
Z tej okazji w Warszawie 9 marca odbyła się konferencja, na której przedstawiono genezę MTBRD, polski program bezpieczeństwa ruchu, oraz analizy stanu bezpieczeństwa na obszarze województwa mazowieckiego i miasta Warszawy. Jak wynika z raportów, w 2000 roku zmarło na świecie w wyniku urazów doznanych w wypadkach drogowych 1,26 mln osób. Były one przyczyna 2,2 proc. umieralności ogółem oraz 25 proc. wszystkich zgonów z powodu urazów, które stanowią na całym świecie jedną z głównych przyczyn zgonów osób wieku od 15 do 44 lat. WHO przewiduje, że do 2020 roku wypadkowość w ruchu drogowym stanie się trzecią przyczyną zgonów i niepełnosprawności, wyprzedzając takie problemy zdrowotne, jak malaria, gruźlica i AIDS/HIV.
Najwyższe obciążenie z powodu urazów oraz zgonów będących skutkiem wypadków drogowych występują w nisko i średniozamożnych krajach, gdzie w roku 2000 wypadki drogowe przyczyniły się do zgonu ponad miliona osób, podczas gdy w krajach bogatych liczba zgonów z tego powodu wynosiła 125 tysięcy.
W Polsce w roku 2002 w 53.559 wypadkach zginęło 5.827 osób, w tym 148 dzieci do lat 14. W roku 2003 na terenie województwa mazowieckiego wydarzyło się 3.346 wypadków z 559 ofiarami śmiertelnymi i 4.208 rannymi.
Zrealizowaniu celu IV Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ma służyć stworzenie krajowych i regionalnych kampanii społecznych propagujących kulturalne zachowanie wśród uczestników ruchu, a także podejmowanie przez administrację państwową i organizacje społeczne wszelkich działań, w wyniku których zmniejszy się liczba agresywnych zachowań w ruchu drogowym.
Andrzej Wach