starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Kierownica po prawej stronie

27-08-2014 08:22

A A A
Właściciel samochodu z kierownicą po prawej stronie, któremu w poprzednich latach sądownie odmówiono rejestracji tego pojazdu w Polsce, będzie teraz mógł wnosić o wznowienie postępowania lub składać nowy wniosek - tak orzekł na początku lipca br. Naczelny Sąd Administracyjny.

Tak zamknięto wieloletni sądowy spór dotyczący sprowadzanych do Polski samochodów z kierownicą po prawej stronie, produkowanych dla krajów z lewostronnym ruchem drogowym. Komisja Europejska zajęła się sprawą na wniosek mieszkańca Kielc, który próbował zarejestrować w Polsce auto sprowadzone z UK.
Także Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z marca tego roku podkreślił, że państwa należące do UE nie powinny czynić utrudnień z rejestrowaniem samochodów pochodzących z terytorium Unii - nawet jeśli mają układy kierownicze po stronie innej niż obowiązującym w danym państwie.
NSA nie rozstrzygał wprawdzie o dopuszczalności rejestracji w Polsce samochodów z kierownicą po prawej stronie, ale otworzył proceduralną furtkę do wniesienia przez właściciela samochodu z kierownicą po prawej stronie, któremu w poprzednich latach sądownie odmówiono rejestracji takiego pojazdu w Polsce, wniosku o wznowienie postępowania.

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Pawła Masłowskiego, dyrektora Wydziału Komunikacji i Transportu w Starostwie Powiatowym. Oto co nam powiedział: - Na obecną chwilę brak jest przepisów odnoszących się do rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie. Przypuszczam, że gdy pojawią się stosowne zmiany to na naszych drogach na pewno pojawią się samochody z Wysp. Z pewnością koszt zakupu takiego auta jest zdecydowanie niższy niż porównywalnego modelu w kraju. Są natomiast uzasadnione obawy co do poruszania się takimi pojazdami w naszych warunkach drogowych. Jak pokazują policyjne statystyki, to większość zdarzeń drogowych ze skutkiem śmiertelnym jest efektem nieprawidłowego manewru wyprzedzania. Na pewno taki manewr o wiele trudniej wykonać z kierownicą po prawej stronie. To może wielu potencjalnych nabywców zniechęcić do nabycia "anglika".

A co na ten temat mówi rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Mikołaj Karpiński? - Nowelizacja ma dać możliwość rejestracji na terenie RP niektórych pojazdów z kierownicą po prawej stronie: samochodów osobowych i pojazdów specjalnych, np. przeznaczonych do czyszczenia dróg, czy wywozu śmieci. Rejestracja takich pojazdów będzie możliwa po okresowym badaniu technicznym, podczas którego zostaną sprawdzone takie elementy jak: przystosowanie świateł zewnętrznych, przystosowanie lusterek wstecznych i posiadanie dokumentu potwierdzającego objęcie pojazdu świadectwem homologacji typu WE.
Warto też wspomnieć o firmach ubezpieczeniowych, bo te ponoć patrzą krzywym okiem na auta zaprojektowane do ruchu lewostronnego. Dostrzegają one bowiem zwiększone ryzyko poruszania się takim samochodem po polskich drogach. Będzie to miało przełożenie na podniesienie składki ubezpieczenia OC dla użytkowników aut z kierownicą po prawej stronie.

ZOBACZ GALERIE