starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Osoby niepełnosprawne są pełnoprawnymi członkami społeczeństwa

25-09-2014 08:34

A A A
22 września 2014 r. w Zespole Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sochaczewie odbyły się zajęcia warsztatowe przybliżające uczestnikom świat osób niewidomych i słabowidzących. Spotkanie zorganizowano w ramach działalności wolontariuszy działających w „KLUBIE OŚMIU”. Gościem szkoły na zaproszenie nauczycielki bibliotekarki Iwony Brzozowskiej oraz dyrekcji ZS RCKU był Grzegorz Siekierzyński-Dudek. Pan Grzegorz ma 33 lata i jest niewidomy od urodzenia. W warsztatach brała udział młodzież z pięciu klas z „Ogrodnika” o różnych profilach wraz z nauczycielami oraz grupa wolontariuszy, zaangażowanych w różne formy działalności na rzecz społeczności lokalnej.

Na początku warsztatów prowadzący opowiedział nieco o sobie. Okazało się, że mimo swojej niepełnosprawności ma pogodne usposobienie i ciekawe życie, którego mógłby mu pozazdrościć niejeden człowiek pełnosprawny. Wspólnie z żoną prowadzi założoną przez siebie fundację „OCZY SERCA”. Celem fundacji jest pomoc osobom niepełnosprawnym, chorym i edukacja społeczeństwa w tym zakresie.

Pan Grzegorz przedstawił postać Louisa Braille’a oraz wyjaśnił podstawowe zasady alfabetu Braille’a. Zaprezentował maszynę i tabliczkę do pisania w tym alfabecie. Następnie uczestnicy ćwiczyli rozpoznawanie liter oraz pisanie za pomocą wymienionych narzędzi. Uczniowie w sposób praktyczny zapoznali się z innymi przedmiotami codziennego użytku dostosowanymi do potrzeb osoby niewidomej. Należały do nich między innymi: linijka i centymetr z wytłoczonymi co 5 mm odległościami, szablony do składania urzędowych podpisów i rozpoznawania nominałów banknotów, szachy, scrabble i karty do gry.

Prowadzący zwrócił uwagę młodzieży, że nie należy bać się pomagać osobom niewidomym i słabowidzącym. Ważna jest komunikacja, aby dowiedzieć się, czy napotkany niepełnosprawny rzeczywiście potrzebuje pomocy i w jakim zakresie. Zdarza się bowiem, że niewidomi mają problemy nie tylko z brakiem pomocy, ale także z jej niewłaściwymi formami. Pan Grzegorz w ciekawy sposób zilustrował te problemy. Prosił młodzież o odgrywanie codziennych sytuacji, w których uczestnikami są osoby niewidome lub słabowidzące. Następnie te sytuacje były omawiane przez grupę. Obserwacja oraz odgrywanie scenek z życia osoby niewidomej wyraźnie skłoniły młodzież do refleksji. Podczas dyskusji z prowadzącym uczniowie wymieniali poglądy na temat postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych. Panu Grzegorzowi na pewno udało się uświadomić uczestnikom warsztatów, że osoby niewidome i słabowidzące, mimo swoich ograniczeń wynikających ze stanu zdrowia, są pełnoprawnymi członkami społeczeństwa.
Iwona Brzozowska

ZOBACZ GALERIE