O moście i drodze
16-11-2005 12:19
A
A
A
Dużo uwagi powiatowych radnych na ostatniej sesji zajęły tematy drogi Brzozów – Iłów oraz mostu na Utracie w ciągu ul. Młynarskiej.
Temat drogi powrócił w tym roku po obietnicy Marszałka Mazowieckiego Adama Struzika, że jeżeli w budżecie powiatu zostanie zagwarantowana kwota 155 tysięcy złotych, to marszałek dołoży 465 tysięcy, co pozwoli na wykonanie połowy z pozostałych do modernizacji 1.620 metrów. Pieniądze muszą być podjęte w tym roku, ale fizycznie droga wraz z drugim końcowym odcinkiem zostanie wykonana w 2006. Wybór tej drogi jest spełnieniem warunków marszałka, żeby łączyła ona dwie drogi wojewódzkie. Będzie także jedynym traktem przystosowanym do ruchu ciężkiego z Iłowa wiodącym w kierunku południowym, co podkreślali Andrzej Grabarek, Ryszard Ambroziak i Sławomir Tomaszewski.
Będzie to koniec ciągnącej się od 2001 roku inwestycji.
Na sesji Jadwiga Liberadzka i Cezary Pomarański domagali się wystąpienia do władz Iłowa o partycypację w kosztach tej modernizacji. Starosta Józef Gołębiowski rozpoczął już w tej sprawie rozmowy z wójtem gminy, a z marszałkiem została już podpisana umowa finansowania prac.
W odpowiedzi na pytania radnego Jana Kopcia, który nie po raz pierwszy interesował się przebiegiem prac nad odbudową mostu na Utracie przy ul. Młynarskiej, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Kazimierz Najdzik przedstawił aktualny stan prac.
Po złożeniu przez PZD 6 listopada 2004 roku pisma do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zaopiniowanie wcześniej przygotowanych uzgodnień i koncepcji, w dniu 3 listopada odbyła się na moście (a właściwie dwóch mostach) wizja lokalna, w której brali udział oprócz konserwatorów przedstawiciele władz powiatu, miasta i komitetu mieszkańców Chodakowa. Postawione warunki dopuszczały odbudowę mostu w nowej technologii, lecz w kształcie zabytkowym, z ruchu ciężkiego jedynie ewentualny ruch autobusów dowożących dzieci do szkoły, nośność do 15 ton, szerokość jezdni do 6 metrów z jednostronnym chodnikiem o szerokości 1,5 m. Konserwator jasno też stwierdził, że nie wyrazi zgody na jakikolwiek inny most w promieniu 150 metrów od strefy zabytkowej zagrody młyńskiej.
Jednocześnie konieczne okazało się odsunięcie od mostu umieszczonej w konstrukcji rury wodociągowej. W tej sprawie miejski ZWiK przysłał uzgodnienia 6 czerwca 2005 roku. Pierwszy przetarg na opracowanie dokumentacji i projektu technicznego odbudowy mostu ogłoszony został już w czerwcu, następny w sierpniu, lecz podczas obu nie było chętnego na wykonanie tych prac. Jak przypuszcza dyr. Najdzik, najprawdopodobniej spowodowane to jest koniecznością współpracy i uzgodnień z konserwatorem zabytków, co zarówno podraża koszty przygotowań, jak i znacznie przedłuża terminy ich wykonań. Teraz PZD poszukuje projektanta gotowego podjąć się takiego wyzwania, ale realny termin wykonania oscyluje teraz wokół maja 2006 roku.
Andrzej Wach