Rowerowe Mazowsze - Zielony Szlak Rowerowy Mazowsze
19-12-2005 12:58
A
A
A
„Zielony Szlak Rowerowy Mazowsza” to w powstała w ramach europejskiego projektu SMEnterReg inicjatywa budowy sieci ścieżek, szlaków i tras rowerowych wraz z infrastrukturą na terenie województwa mazowieckiego. W grudniu odbyła się w Izabelinie, w siedzibie Kampinoskiego Parku Narodowego, kolejna konferencja poświęcona projektowi.
Jego celem oprócz działań ekologicznych, ochrony środowiska, rozwoju turystyki, sportu rowerowego i poznawania mazowieckiej historii i przyrody jest wspieranie i aktywizacja małych i średnich przedsiębiorstw, rozwój rynków pracy, przede wszystkim w sektorach turystycznych i hotelarsko – gastronomicznych.
Dotychczasowe działania doprowadziły do podjęcia wspólnych inicjatyw w gminach powiatów ciechanowskiego, płońskiego, przasnyskiego, nowodworskiego, sochaczewskiego i warszawsko – zachodniego, a do końca roku opracowana zostanie także koncepcja dla płockiego i gostynińskiego. Powstanie w ten sposób część europejskiego szlaku rowerowego „Euro-Velo”, na naszym obszarze biegnąca po obu stronach Wisły od Góry Kalwarii do Płocka.
Powiat sochaczewski, jako jeden z trzech pierwszych na terenie Mazowsza, zostanie objęty programem „Zielony Szlak Rowerowy Mazowsza”. Pomysłodawca akcji, Marek Zamana (brat znanego kolarza - Cezarego Zamany), przybliżył przedstawicielom większości mazowieckich samorządów podstawowe założenia programu.
Zielony szlak to jednak nie tylko trasy rowerowe. To także cała infrastruktura turystyczna, pozwalająca podróżującym korzystać z baz noclegowych, ośrodków informacji turystycznej, wypożyczalni sprzętu. W założeniu wszystkie ośrodki będą budowane według tych samych wzorów, tak, aby w każdym miejscu w Europie turysta czuł się jednakowo.
Przedstawiciele samorządów wyrazili swe poparcie dla projektu. Adam Struzik, Marszałek Sejmiku Mazowieckiego, podpisał porozumienie z organizatorami projektu, co oznacza, że Urząd Marszałkowski przejmie na siebie gros kosztów, potrzebnych do przeprowadzenia projektu. Wówczas koszty gmin ograniczałyby się głównie do przeznaczenia terenów i przygotowania infrastruktury pod przebieg tych szlaków, zaś realizacja projektu może przełożyć się na wzrost poziomu życia i stworzenie nowych miejsc pracy.
Starosta sochaczewski, Józef Gołębiowski, również poparł projekt. Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że przedsięwzięcie jest ogromne i nie będzie łatwo go zrealizować. Kwestie wykupu gruntów, organizowanie środków czy choćby późniejsze zarządzanie całą infrastrukturą to jeszcze nierozwiązane problemy. Jednak, co podkreślali uczestnicy spotkania, przy dobrej woli wszystkich stron z pewnością uda się doprowadzić do szczęśliwego finału.
Następnym etapem będzie teraz przystąpienie do ujednolicenia kryteriów projektów przebiegu ścieżek w poszczególnych powiatach i gminach, a także zasad wykonania prac projektowych oraz inwestycyjno – wykonawczych.
Tomasz Połeć/Andrzej Wach