starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Karty w Trybunale

31-01-2006 11:54

A A A
Trybunał Konstytucyjny na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich uznał, że przepis rozporządzenia Ministra Infrastruktury zawyża wysokość opłaty za kartę pojazdu sprowadzanego z zagranicy i rejestrowanego na terytorium Polski i wykracza poza zakres ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, jest więc niezgodny z Konstytucją.
Jak twierdzi Stanisław Wódka, dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa, orzeczenie to nie powoduje jednak automatycznie obowiązku zwrotu pobranych kwot lub natychmiastowego zaniechania pobierania 500 zł za kartę pojazdu, jak podają niektóre media. Ostateczny termin, w którym ten niekonstytucyjny przepis musi być zmieniony, określony został na dzień 1 maja. Tak jak obniżka ceny dokumentu nie jest podstawą do żądania zwrotu różnicy przez właścicieli pojazdów, tak samo podwyżka jakiejś opłaty nie jest podstawą do żądania przez urząd, aby właściciele pojazdów już zarejestrowanych czy posiadacze wydanych praw jazdy dopłacali teraz urzędowi różnicę.
Ministerialne rozporządzenie miało na celu ograniczenie sprowadzania z zagranicy samochodów starych, a co za tym idzie, tanich i niebezpiecznych, a także koszty pokrycia wydatków przeznaczonych na potrzeby związane z ewentualną późniejszym złomowaniem i utylizacją pojazdu.
Od 1 maja będziemy więc mniej płacić za sprowadzanie z zagranicy aut. Wysokość należności za kartę najprawdopodobniej wyniesie od 75 do 100 zł.
Związek Powiatów Polskich podjął kroki zmierzające do ochrony dochodów samorządów powiatowych wynikających z pobierania opłaty za wydanie kart pojazdu. W trakcie obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przedstawiciele ZPP podjęli interwencję, w wyniku której Ministerstwo Transportu i Budownictwa, przygotowując w trybie pilnym projekt nowego rozporządzenia, uwzględni kwotę rekompensaty dochodów samorządów terytorialnych z tytułu wydawania kart pojazdu.
W przypadku powiatu sochaczewskiego w skali roku zmniejszenie opłat za karty to ubytek ok. 700 tysięcy złotych w budżecie. A opłaty za złomowanie zostaną najprawdopodobniej wprowadzone i tak. Trafią tylko nie do samorządów, lecz do skarbu państwa.
Nie ma natomiast żadnych informacji o zasadach wydawania i opłat praw jazdy, które należy wymienić do końca czerwca tego roku. Żeby nie tracić zdrowia i nerwów, przezorni zrobią to na pewno zaraz po ustąpieniu mrozów.
Andrzej Wach