starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Powiat na drodze

14-03-2006 12:09

A A A
Nie po raz pierwszy delegacja Związku Powiatów Polskich dyskutowała o zwiększeniu udziału tych samorządów w możliwości współdecydowania o rozwoju swoich regionów. Głównym tematem spotkanie z ministrem Rozwoju Regionalnego Grażyną Gęsicką była tym razem sytuacja permanentnego niedoszacowania dróg powiatowych i gminnych oraz ograniczenie dostępności do środków na projekty inwestycyjne na drogach lokalnych dofinansowywanych z funduszy strukturalnych i z Funduszu Spójności. Starosta Józef Gołębiowski poparł propozycję nowelizacji ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, która zmierza w kierunku uzyskiwania przez samorządy terytorialne środków na finansowanie infrastruktury drogowej z Krajowego Funduszu Drogowego, na przykład na sfinansowanie udziału własnego budżetu samorządów w projektach realizowanych z udziałem środków pomocowych Unii Europejskiej. Dotychczas dotyczy to jedynie autostrad, dróg krajowych i wojewódzkich.
W infrastrukturalnych programach operacyjnych konieczne jest wsparcie sieci dróg powiatowych i gminnych, które obejmowałoby dofinansowanie głównie dróg łączących miasta powiatowe z węzłami drogowymi na autostradach i drogach krajowych oraz obiektów inżynieryjnych (np. mostów) w ciągu dróg powiatowych i gminnych. Zagwarantowane powinny być możliwości uzyskania przez powiaty i gminy zaliczek na poczet projektów inwestycyjnych współfinansowanych z funduszy strukturalnych. Związek Powiatów Polskich zadeklarował przedstawienie ministrowi zestawienia tego typu projektów proponowanych przez samorządy lokalne.
Minister zadeklarował wolę systematycznej współpracy ze ZPP oraz włączenie przedstawicieli związku do opracowywania rozwiązań dotyczących rozwoju regionalnego i wykorzystywania funduszy strukturalnych. Obietnica ta spowodować może zwiększenie ilości pieniędzy przeznaczonych na nasze drogi.
Na razie udało się przekonać stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego do zabezpieczenia w ramach rezerwy subwencji ogólnej środków finansowych na zwiększenie, o co najmniej 15 proc., w stosunku do roku 2005, wysokości środków przeznaczonych na inwestycje na drogach powiatowych oraz zwiększenie do poziomu 30 proc. całkowitej kwoty rezerwy na drogi krajowe i wojewódzkie w granicach miast na prawach powiatu. Na razie ustawa przewiduje, że w 2006 roku na drogi ma być przeznaczone 12 proc. wpływu z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. W kolejnych latach ma to być 18 proc.
Szybkie decyzje są konieczne, bo jak twierdzi dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Kazimierz Najdzik, po tegorocznej zimie większość samorządów praktycznie wyczerpała środki na ten cel. A czeka nas jeszcze kosztowna likwidacja przełomów wiosennych oraz następna zima.
Andrzej Wach