starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Rok rzecznika

21-03-2006 13:01

A A A
Powiatowi radni przyjęli sprawozdanie powiatowego rzecznika konsumentów Ireneusza Góralczyka o realizacji w 2005 roku ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Jak twierdzi rzecznik, głównym problemem konsumentów w roku 2005 była trudność w korzystaniu z prawa do reklamacji zakupionych produktów oraz uzyskanie właściwej jakości świadczonych usług. Rozkładały się one mniej więcej równo. Najwięcej było, podobnie jak w poprzednich latach reklamacji obuwia (46), materiałów budowlanych (29), wyposażenia wnętrz (22), sprzętu TV i AGD (40), sprzętu komputerowego (18).
W zakresie usług reklamacje dotyczyły telekomunikacji (operatorzy telefoniczni, providerzy internetowi oraz nadawcy telewizji cyfrowej), prac remontowo – budowlanych (głównie montaż drzwi i okien oraz pokryć dachowych), spraw lokalowych (problemy z czynszami i rozliczeniami kosztów zużycia mediów w zasobach lokalowych). Skarżono się również na jakość szeroko pojętych usług finansowych (w szczególności umów kredytowych i pożyczek, jak również ubezpieczeń majątkowych, głównie pojazdów) oraz dostawy i rozliczania wszystkich praktycznie mediów. Wiele było problemów ze zrozumieniem zasad rozliczenia i naliczania mediów – ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania oraz ostatnio coraz modniejszej ze względu na cenę energii elektrycznej. Słynne już „magnesy neodymowe”, które po okresie „hamowania” licznika powodują jego gwałtowne przyspieszenie, a co za tym idzie, zwiększenie rachunków za prąd, spowodowały znaczny wzrost liczby interesantów, który uważali swoje rachunki za zbyt wygórowane. Nie wyklucza to oczywiście zawsze możliwych błędów wskazań urządzeń pomiarowych. W około 150 przypadkach (15 procent całości) zaszła konieczność wystąpienia do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. 2/3 z nich zakończyło się pozytywnym dla klientów zakończeniem, część jeszcze nie zostało zakończonych. Jedynie kilka spraw, wskutek niemożności wyegzekwowania od przedsiębiorców określonych ustawą zachowań, zakończyły się wystąpieniem na drogę sądową.
Wiele kontaktów z rzecznikiem umożliwiły lokalne media, które kilkanaście razy w ciągu tamtego roku prowadziły różnego rodzaju rozmowy, wywiady i akcje uświadamiające klientów o ich prawach i interesach konsumenckich. Powiatowy Rzecznik Ochrony Konsumentów przyjmuje przy ul. Piłsudskiego 65, tel. 864 – 18 – 68.
Andrzej Wach

ZOBACZ GALERIE