Rok rzecznika
21-03-2006 13:01
A
A
A
Powiatowi radni przyjęli sprawozdanie powiatowego rzecznika konsumentów Ireneusza Góralczyka o realizacji w 2005 roku ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Jak twierdzi rzecznik, głównym problemem konsumentów w roku 2005 była trudność w korzystaniu z prawa do reklamacji zakupionych produktów oraz uzyskanie właściwej jakości świadczonych usług. Rozkładały się one mniej więcej równo. Najwięcej było, podobnie jak w poprzednich latach reklamacji obuwia (46), materiałów budowlanych (29), wyposażenia wnętrz (22), sprzętu TV i AGD (40), sprzętu komputerowego (18).
W zakresie usług reklamacje dotyczyły telekomunikacji (operatorzy telefoniczni, providerzy internetowi oraz nadawcy telewizji cyfrowej), prac remontowo – budowlanych (głównie montaż drzwi i okien oraz pokryć dachowych), spraw lokalowych (problemy z czynszami i rozliczeniami kosztów zużycia mediów w zasobach lokalowych). Skarżono się również na jakość szeroko pojętych usług finansowych (w szczególności umów kredytowych i pożyczek, jak również ubezpieczeń majątkowych, głównie pojazdów) oraz dostawy i rozliczania wszystkich praktycznie mediów. Wiele było problemów ze zrozumieniem zasad rozliczenia i naliczania mediów – ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania oraz ostatnio coraz modniejszej ze względu na cenę energii elektrycznej. Słynne już „magnesy neodymowe”, które po okresie „hamowania” licznika powodują jego gwałtowne przyspieszenie, a co za tym idzie, zwiększenie rachunków za prąd, spowodowały znaczny wzrost liczby interesantów, który uważali swoje rachunki za zbyt wygórowane. Nie wyklucza to oczywiście zawsze możliwych błędów wskazań urządzeń pomiarowych. W około 150 przypadkach (15 procent całości) zaszła konieczność wystąpienia do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. 2/3 z nich zakończyło się pozytywnym dla klientów zakończeniem, część jeszcze nie zostało zakończonych. Jedynie kilka spraw, wskutek niemożności wyegzekwowania od przedsiębiorców określonych ustawą zachowań, zakończyły się wystąpieniem na drogę sądową.
Wiele kontaktów z rzecznikiem umożliwiły lokalne media, które kilkanaście razy w ciągu tamtego roku prowadziły różnego rodzaju rozmowy, wywiady i akcje uświadamiające klientów o ich prawach i interesach konsumenckich. Powiatowy Rzecznik Ochrony Konsumentów przyjmuje przy ul. Piłsudskiego 65, tel. 864 – 18 – 68.
Andrzej Wach
ZOBACZ GALERIE