Komu służą Rzecznicy Konsumentów?
21-12-2007 15:58
A
A
A
Sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji? Chcesz podpisać umowę z deweloperem, ale nie wiesz czy na tym nie stracisz? Zamiast czterogwiazdkowego hotelu przy plaży był dwugwiazdkowy i w dodatku 30 kilometrów od morza? Firma telekomunikacyjna nie świadczy Ci usługi lub bezprawnie wyłączyła telefon? Konsumencie, szukasz porady i pomocy? Konsumencie nie daj się oskubać! Pomoże ci powiatowy lub miejski rzecznik konsumentów.
Polacy coraz chętniej korzystają z pomocy rzeczników konsumentów – w 2006 roku udzielili oni ponad 170 tysięcy porad i informacji. Mimo to prawie połowa badanych przez ośrodek badania opinii publicznej TNS OBOP ma problem ze wskazaniem organizacji albo instytucji zajmującej się ochroną konsumentów. Dlatego już po raz trzeci Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi kampanię, która ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie ich praw i możliwości obrony przez rzeczników konsumentów.
Od 1 do 15 grudnia billboardy z hasłem „Nie daj się oskubać”, promujące instytucję rzecznika konsumentów, można było spotkać w 48 największych miastach i aglomeracjach w całej Polsce. Natomiast od 15 do 31 grudnia emitowany jest w szeregu kanałach spot telewizyjny.
Ponad 360 powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów w całym kraju udziela porad prawnych, pomaga w mediacjach z przedsiębiorcą albo w walce o prawa konsumenckie w sądzie. Bezpłatne informacje udzielane są telefonicznie, pocztą elektroniczną bądź bezpośrednio w biurze rzecznika. W ubiegłym roku konsumenci najczęściej zgłaszali się po pomoc, kiedy mieli problem z egzekwowaniem prawa do reklamacji i gwarancji, a także w przypadku umów o usługi telekomunikacyjne, budowlane i remontowe oraz z operatorami telewizji kablowej i cyfrowej. Ponad 32 tysiące razy rzecznicy występowali do przedsiębiorców i w większości przypadków mediacje kończyły się pozytywnym załatwieniem sprawy dla konsumenta.
W Sochaczewie od 6 lat funkcję te pełni Ireneusz Góralczyk. Porady można uzyskiwać w biurze mieszczącym się w budynku starostwa Powiatowego w Sochaczewie przy ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego 65, telefonicznie pod bezpośrednim numerem (0 – 46) 864 – 18 – 68 lub za pośrednictwem kont poczty elektronicznej: rzecznik.konsumentow@powiat.sochaczew.pl lub też rzecznik@op.pl. Dyżury – we wtorki i piątki od 8.00 do 16.00 i w środy od 8.00 do 12.00. Adres i telefony innych rzeczników z terenu całej Polski dostępne są na stronie internetowej UOKiK (www.uokik.gov.pl).
Ireneusz Góralczyk
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sochaczewie
Dane kontaktowe: Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Sochaczewie, ulica M. J. Piłsudskiego 65, 96 – 500 Sochaczew. W razie potrzeby można kontaktować się telefonicznie: (0–46) 864–18–68, faksem (0–46) 864–18–71 oraz e-mail’em: rzecznik@op.pl oraz rzecznik.konsumentow@powiat.sochaczew.pl.