starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Klient górą

12-03-2007 08:34

A A A
Podczas obrad VIII sesji Rady Powiatu w Sochaczewie 23 lutego, radni przyjęli sprawozdanie z prac Ireneusza Góralczyka – Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2006 rok. Dziś przedstawiamy Państwu drugą część wystąpienia.
W 2006 roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sochaczewie prawie 200 – krotnie występował do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Wystąpienia te sprowadzały się w głównej mierze do wezwania przedsiębiorcy (sprzedawcy bądź usługodawcy), aby podjął działania zgodne z prawem, które nie naruszałyby interesów konsumentów. Rzecznik występował również, aby przedsiębiorca podjął z konsumentem czynności mediacyjne, mające za cel ugodowe załatwienie problemu. Mediacje takie odbywały się również w Biurze Rzecznika Konsumentów, który wzywał strony sporu do polubownego rozstrzygnięcia.
Większość podjętych działań wobec przedsiębiorców zakończyła się z pozytywnym skutkiem dla klientów poprzez zastosowanie się do żądań Rzecznika (w około 70% przypadków). Jedynie około ¼ spraw nie udało się sfinalizować po myśli konsumentów, w dużej mierze ze względu na fakt, że przedsiębiorca nie odpowiadał na korespondencję. Jednakże w takiej sytuacji „uparty” sprzedawca lub usługodawca musi się liczyć z faktem, że może zostać przeciwko niemu skierowany wniosek o ukaranie karą grzywny ze względu na popełnione wykroczenie nie prowadzenia korespondencji z Rzecznikiem Konsumentów.
Kilka spraw, które stanowiły przedmiot postępowania przed Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Sochaczewie, wskutek niemożności wyegzekwowania od przedsiębiorców określonych zachowań, kończyły się przygotowaniem powództwa i wystąpieniem na drogę sądową. Na prośbę klientów zamiarujących wytoczyć powództwo cywilne, Rzecznik pomagał w jego sformułowaniu, z którym osobiście występował konsument. Zdecydowana większość spraw, w które zaangażował się Rzecznik Konsumentów, dotyczyła naruszenia warunków umownych w relacjach konsument – zakład energetyczny (zarzuty stosowania magnesów neodymowych) oraz świadczenia usług przez szkołę językową. Dwie sprawy dotyczyły niefachowo wykonanych usług serwisowych w pojazdach.
W miarę możliwości, Rzecznik Konsumentów pozyskiwał również dla osób zgłaszających się po pomoc niezbędne informacje dla możliwości egzekwowania swoich praw, m.in. z Policji, Urzędów Skarbowych, Krajowego Rejestru Sądowego oraz ewidencji działalności gospodarczej.
Poza poradnictwem konsumenckim w indywidualnych sprawach, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sochaczewie aktywnie współdziałał z innymi podmiotami służącymi ochronie konsumentów: z Delegaturą UOKiK w Warszawie, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). W listopadzie 2006 roku, dzięki zaproszeniu z Trace – BEUC (organizacji konsumenckiej organizującej szkolenia finansowane przez Komisję Europejską), Rzecznik Konsumentów mógł uczestniczyć w 4 – dniowym szkoleniu w Brukseli, które poświęcone było zagadnieniom prawa konsumenckiego Unii Europejskiej.
W 2006 roku podejmowane były wielokrotnie działania o charakterze informacyjno –edukacyjnym, obejmujące m.in. współpracę z lokalnymi mediami (na antenie radiowej odbywały się cykliczne spotkania, na których były omawiane poszczególne zagadnienia z zakresu ochrony interesów konsumenckich i istniała możliwość telefonicznego kontaktu z konsumentami). Dzięki pomocy Rzecznika Konsumentów, odbyły się również szkolenia na temat podstawowych praw konsumenckich (m.in. dla członków Mazowieckiej Izby Rolniczej oraz Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bielicach).
Dla przypomnienia wszystkim konsumentom, chciałbym poinformować, że dyżury będą się odbywać tak jak w roku ubiegłym, tzn. we wtorki i w piątki od godz. 8 do 16 oraz w środy od godz. 8 do 12 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Sochaczewie przy ul. Piłsudskiego 65 (pokój Nr 5). Dla zainteresowanych przypominam też numer telefonu: (0 – 46) 864 – 18 – 68 oraz adres poczty elektronicznej: rzecznik@op.pl.
Ireneusz Góralczyk

ZOBACZ GALERIE