Mianowanie nauczycieli
02-07-2007 13:26
A
A
A
Okres letni to czas zdobywania awansu zawodowego przez nauczycieli. Dla osób pracujących w szkołach prowadzonych przez powiat sochaczewski ustalone zostały dwa terminy egzaminów: 26 czerwca i 3 lipca. Egzaminy odbywają się w Starostwie Powiatowym w Sochaczewie.
Zgodnie z przepisami obowiązującymi w polskiej oświacie, nauczyciele rozpoczynający pracę w szkole przez pierwszych dziewięć miesięcy są stażystami. Po upływie tego okresu otrzymują stopień nauczyciela kontraktowego w szkole, w której uczą. Kolejnym etapem rozwoju zawodowego jest egzamin na nauczyciela mianowanego. Warunkiem jest odbycie stażu, który trwa dwa lata i dziewięć miesięcy oraz złożenie niezbędnych dokumentów do organu prowadzącego. Wśród nich znajdują się dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, plan rozwoju zawodowego i sprawozdanie z jego realizacji oraz ocena dorobku zawodowego.
Komisję egzaminacyjną powołuje organ prowadzący szkołę, w której pracuje nauczyciel. W przypadku szkół ponadgimnazjalnych jest to zarząd powiatu. W składzie komisji znajduje się przedstawiciel organu prowadzącego, przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektor szkoły, w której pracuje nauczyciel, dwóch ekspertów z listy ustalonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Nauczyciele, którzy zdadzą egzaminy, składają ślubowanie i otrzymują akty nadania stopnia nauczyciela mianowanego. We wtorek 26 czerwca stopień nauczyciela mianowanego uzyskały Katarzyna Choromańska z Zespołu Szkół Specjalnych oraz Iwona Milik z Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sochaczewie.
Kolejnym stopniem na drodze awansu zawodowego jest zdobycie stopnia nauczyciela dyplomowanego. W tym przypadku procedurę prowadzi kuratorium oświaty.
MM