Powiat stara się o 1,5 miliona złotych
26-09-2007 12:57
A
A
A
Podczas obrad XIV Sesji Rady Powiatu Sochaczewskiego 14 września radni podjęli istotną uchwałę dotyczącą zmian w budżecie powiatu na rok 2007. W dziale „ochrona zdrowia” zostały zwiększone wydatki w kwocie 200 tys. złotych. Zabezpieczone w ten sposób środki finansowe stały się udziałem własnym powiatu w złożonym wniosku o dofinansowanie projektów inwestycyjnych w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej.
Zarząd Powiatu w Sochaczewie podjął szybkie i zdecydowane kroki, aby skutecznie zdobyć pieniądze zabezpieczone w budżecie Samorządu Województwa Mazowieckiego, które w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Rozwoju Mazowsza w Komponencie G mają na celu realizację inwestycji w ochronie zdrowia. Władze Samorządu Województwa Mazowieckiego zakładają, że dodatkowe pieniądze przekazane samorządom powiatowym umożliwią rozwój nowych form opieki medycznej, poprawią jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych, rozbudują system pomocy doraźnej oraz stopniowo uruchomią proces wyrównywania warunków udzielania świadczeń w zakresie stacjonarnej opieki zdrowotnej. Komponent G stworzony został także dla Domów Pomocy Społecznej. Inwestycje w tychże mają doprowadzić do wzrostu poziomu świadczonych usług bytowych i opiekuńczych w zakresie oraz formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nich przebywających. Niewątpliwymi zaletami udzielanego wsparcia jest to, że środki finansowe nie wygasają z końcem roku budżetowego oraz fakt, iż pieniądze pozyskane mogą stanowić udział własny powiatu w aplikowaniu o pieniądze z programów europejskich.
Zarząd Województwa Mazowieckiego przyjął uchwałę o rozdysponowaniu środków finansowych w ramach wspominanego komponentu 28 sierpnia. Tego samego dnia został także ogłoszony nabór wniosków z ostatecznym terminem składania do 14 września. Dlatego konieczne było wprowadzenie zmian w budżecie powiatu, polegające na przesunięciu istniejących środków inwestycyjnych na potrzeby Szpitala Powiatowego w Sochaczewie.
- Sytuacja i przyszłość sochaczewskiego szpitala jest dla nas priorytetem – mówi starosta Tadeusz Koryś – Skrupulatnie wykorzystujemy każdą sytuację i możliwości, które nawet w najmniejszym stopniu przyczynią się do rozwoju naszego Szpitala, zmniejszą jego zadłużenie, czy poprawią obsługę pacjentów i poziom świadczonych usług medycznych. Zarząd Powiatu po przeanalizowaniu warunków składania wniosków, zapoznaniu się z potrzebami Szpitala, zaproponował radnym projekt uchwały, dokonujący zmiany w planie budżetowym. Sesja odbyła się 14 września i tego samego dnia, po podjęciu uchwały przez radnych, zostały złożone wnioski do Urzędu Marszałkowskiego w Warszawie.
Dotacje na realizacje inwestycji w ramach udzielanego wsparcia mogą być przeznaczone na koszty budowy nowych obiektów budowlanych, koszty przebudowy, rozbudowy, nadbudowy, odbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji obiektów budowlanych, powodującej ich ulepszenie, zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, koszty transportu i montażu oraz inne koszty ponoszone w celu przekazania środków trwałych do używania, koszty nadzorów nad realizowanym przedsięwzięciem. Priorytetowym działaniem realizowanym w ramach Komponentu G jest budowa szpitala w Pułtusku, na którą Województwo Mazowieckie przeznacza 11 000 000 zł. Pozostałe środki będą przyznawane na podstawie przyjętych kryteriów: zakłady opieki zdrowotnej posiadające do 200 łóżek oraz domy pomocy społecznej mogą uzyskać dofinansowanie w maksymalnej wysokości do 500 000 zł, natomiast zakłady opieki społecznej posiadające powyżej 200 łóżek mogą uzyskać dofinansowanie do 1 000 000 zł. Dofinansowanie nie może przekraczać 85 % ogółu wydatków związanych z inwestycją. Oznacza to, iż wnioskodawca musi zapewnić finansowanie ze środków własnych w wysokości 15 % całości projektu.
Powiat Sochaczewski złożył wniosek na ogólną kwotę 1 200 000 zł, z czego dofinansowanie z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego wynosi 1 000 000 zł, co stanowi 80 % inwestycji. Szpital Powiatowy w Sochaczewie zdecydowanie postawił na doposażenie oddziałów w niezbędny sprzęt.
- Szpital w chwili obecnej nie jest w stanie samodzielnie wymienić przestarzałego sprzętu – twierdzi Artur Papierowski, przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Rady Powiatu w Sochaczewie. Żeby przedłużyć kontraktowanie oddziałów i rozszerzać działalność Szpitala, musimy wykorzystywać środki zewnętrzne. Dlatego z optymizmem patrzę na Mazowiecki Instrument Wsparcia i mam nadzieję, że otrzymamy środki na wnioskowane zakupy. – dodaje Artur Papierowski, który jako pracownik sochaczewskiego szpitala uczestniczył w pracach zespołu analizującego najpilniejsze potrzeby inwestycyjne. Jeżeli tylko Powiat
sochaczewski otrzyma dofinansowanie w pełnej kwocie, Szpital wzbogaci się o aparat USG kardiologiczny, diatermię z przystawką argonową, aparat do hemofiltracji, aparat do RTG, respirator stacjonarny, laparoskop, kardiomonitor i gastroskop oraz karetkę „R”.
Nie jest to jedyny wniosek, jaki został złożony przez Powiat Sochaczewski: - Prowadzimy intensywne prace przygotowawcze do rozpoczęcia inwestycji na działce w Młodzieszynie, na której znajdzie się nowa siedziba Domu Pomocy Społecznej – mówi wicestarosta Piotr Osiecki - Natomiast Komponent G z Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Rozwoju Mazowsza stworzył nam możliwość przyspieszenia rozpoczęcia inwestycji - kontynuuje wicestarosta Osiecki. Zarząd Powiatu nie miał żadnych wątpliwości, na co przeznaczyć ewentualnie zdobyte środki finansowe. Wniosek opiewający na ogólną kwotę 600 000 zł przewiduje wykonanie przyłączy wodociągowego i kanalizacyjnego, zbudowanie przepompowni oraz wykonanie niezbędnej dokumentacji.
Cieszy fakt, że Zarząd Województwa Mazowieckiego rozumie potrzeby samorządów powiatowych, które niejednokrotnie borykają się z ogromnymi problemami finansowymi i przygotował dodatkowy Instrument w ramach Samorządowego Instrumentu Wsparcia Rozwoju Mazowsza, który skierowany jest na aktywizację i modernizację obszarów pozametropolitalnych poprzez podniesienie poziomu ochrony zdrowia oraz realizację programów naprawczych w domach pomocy społecznej, dostosowując infrastrukturę tych obiektów do obowiązujących przepisów. Jak twierdzą władze województwa mazowieckiego, jednym z najważniejszych zadań stojących przed Samorządem Województwa jest dbałość o społeczeństwo regionu poprzez zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług medycznych. Realizacja tego zadania za sprawą dystrybucji pieniędzy w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej niewątpliwe przybliży opiekę zdrowotną do satysfakcjonujących standardów.
Powiat Sochaczewski złożył dwa wnioski na ogólną kwotę 1 800 000 zł, zabezpieczając tym samym w budżecie 300 000 zł środków własnych. Mimo napiętych terminów, determinacja Zarządu Powiatu, dobra wola radnych oraz sprawne zarządzanie dyrektorów Szpitala Powiatowego i Domu Pomocy Społecznej, sprawiły, że wnioski zostały solidnie opracowane i złożone w wymaganym terminie. Mamy nadzieję, że ten wysiłek zaowocuje przyznanymi środkami finansowymi.