21-09-2015 14:00
W bieżącym roku matura przebiegała według nieco zmienionej formuły. Spośród egzaminów ustnych duże zmiany zaszły na egzaminie z języka polskiego. Prezentacja wybranego tematu została zastąpiona wypowiedzią na wylosowany z puli centralnej temat. Po dziesięciu minutach wypowiedzi maturzyści odpowiadali na zadawane przez komisję pytania, związane z tematem.
Także w części pisemnej nastąpiły pewne zmiany. Oprócz obowiązkowych trzech przedmiotów na poziomie podstawowym (język polski, wybrany język obcy, matematyka) maturzyści musieli zdawać przynajmniej jeden przedmiot na poziomie rozszerzonym. Jednakże wynik procentowy z tego przedmiotu, w przeciwieństwie do przedmiotów podstawowych, nie wpływał na fakt zdania egzaminu. Zmieniły się też kryteria oceniania, w większości przedmiotów przyjęto podejście holistyczne.
Uczniowie naszej szkoły przystąpili do egzaminu już według nowej formuły. Jedynie osoby, które poprawiały swoje wyniki, uzyskane w poprzednich latach, zdawały według dawnych zasad. W LO była to jednak niewielka grupa.
W skali całej Polski egzaminu maturalnego nie zdało 7% absolwentów w sesji majowej. Kolejnych 19 %, którzy nie zdali więcej niż jeden przedmiot, mogło przystąpić do sesji poprawkowej w sierpniu. Tak więc w maju zdało w całej Polsce 74% maturzystów, a według nowej formuły – 80 %. W województwie mazowieckim ten odsetek był podobny – zdało 75% (81% w nowej formule) maturzystów. Po egzaminach poprawkowych wzrosła liczba zdanych egzaminów do 82%. Z przedmiotów obowiązkowych najsłabiej wypadła matematyka, którą nie zdało 17% maturzystów. Z pozostałych przedmiotów pisemnych uzyskano co najmniej 93% zdawalności, z tego język polski zdało 98%, a język angielski 95% maturzystów. Pełne dane wyników matury Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikuje 21 września i dopiero wtedy można będzie dokonać dokładnego porównania naszych wyników z osiągnięciami w całej Polsce, województwie mazowieckim i powiecie sochaczewskim. Już dziś jednak można powiedzieć o dużym osiągnięciu, jakim jest, po raz kolejny, fakt zdania wszystkich egzaminów przez uczniów naszej szkoły.
Na tak dobry wynik złożyło się wiele powodów. Przede wszystkim nasi uczniowie ciężko pracowali, a przed maturą dodatkowo zmobilizowali się do wytrwałej i solidnej pracy. To ich wysiłek zaowocował tak skutecznymi wynikami, a im samym pozwolił na dostanie się na wymarzone, często bardzo oblegane przez absolwentów, kierunki studiów na renomowanych uczelniach. Ale nie można nie dostrzec także wytężonej pracy szkoły – dyrekcji i nauczycieli. Ciągła poprawa warunków nauki i pracy, poszerzanie bazy szkoły, uczestniczenie w kursach doskonalących to część działań. Inna – to praca z uczniami, dodatkowe zajęcia, liczne powtórki, częste prace wzorowane na arkuszach maturalnych, wreszcie kilkakrotnie przeprowadzane egzaminy próbne zaowocowały na pewno i lepszym przygotowaniem, i mniejszym stresem uczniów. Wiedzieli bowiem, co ich może czekać, poznawali zadania, rozwiązywali je, omawiali z nauczycielami. Te działania szkoła podejmuje już od lat i widać rezultaty. Wszystkim – uczniom, rodzicom, nauczycielom – zależy na dobrych wynikach, a przyjęte metody i działania wskazują, że została wypracowana właściwa droga do sukcesu.
ZSO
ZOBACZ GALERIE