Dotrzymaliśmy słowa - most w Chodakowie jest odbudowany
10-11-2009 08:12
A
A
A
Data 8. listopada 2009 r. z pewnością zapisze się w historii samorządu powiatowego na długie lata, pozostanie również w pamięci mieszkańców Chodakowa. Po wielu latach oczekiwań mosty w ciągu ulicy Młynarskiej w Chodakowie zostały odbudowane, ruch kołowy wznowiono.
Wywiad ze Starostą Sochaczewskim Tadeuszem Korysiem
Jak ważną dla Powiatu inwestycją była budowa mostów na Utracie w Chodakowie?
- To jedna z naszych priorytetowych powiatowych inwestycji zaplanowanych na początku obecnej kadencji. Zbyt długo mieszkańcy tego rejonu czekali na jej wykonanie, by odkładać ten temat na kolejne lata.
Mieszkańcy Chodakowa szczególnie, ale i całego powiatu mogą poczuć ulgę. Wyczekiwana inwestycja, ważna społecznie, stanowiąca zarazem istotny szlak komunikacyjny miasta, w końcu została ukończona. Sprawa odbudowania chodakowskiej przeprawy była trudna do rozwiązania, ale słowa danego mieszkańcom Chodakowa dotrzymaliśmy. Determinacja, konsekwencja działania i skuteczność obecnego Zarządu Powiatu, Rady Powiatu oraz Powiatowego Zarządu Dróg doprowadziła do szczęśliwego końca.
Jest to inwestycja o dużej wartości i sporym zakresie prac. Solidność i doświadczenie wykonawcy - włocławskiej firmy budowlanej połączone z doświadczeniem pracowników Powiatowego Zarządu Dróg w Sochaczewie pozwalała spokojnie patrzeć w przyszłość.
Życie mieszkańców Chodakowa stanie się łatwiejsze, a dzielnica na pewno zyska nie tylko na wizualnej atrakcyjności. Bardzo się cieszę, że całą sprawę udało nam się sfinalizować w zaplanowanym terminie, a nawet trochę wcześniej.
Kilkukilometrowy objazd przez Trojanów do dzielnicy odległej o kilkanaście metrów było dużym utrudnieniem i niebezpieczeństwem dla dojeżdżających m.in. do szkół, kościoła, ośrodka kultury czy sportu. Niewątpliwie teraz przeprawa w tym miejscu będzie dużym ułatwieniem komunikacyjnym dla mieszkańców.
Jak długo trwała odbudowa dwóch obiektów mostowych w ciągu ulicy Młynarskiej?
- Temat mostu w Chodakowie pojawiał się na łamach prasy lokalnej od kilku lat. Sceptycy twierdzili, że most w ogóle nie powstanie, bo rzeczywiście przeszkody mnożyły się jedna po drugiej. Władze Powiatu zarówno I, jak i II kadencji podejmowały w przeszłości liczne działania, zmierzające do poprawy warunków przeprawy w tym miejscu. Odbyło się wiele spotkań, debat i gorących dyskusji, które kończyły się na tym etapie.
Obecny Zarząd Powiatu już od początku swojej kadencji podjął się rozwiązania tego gordyjskiego węzła.
Spotkania, uzgodnienia i konsultacje trwały przez cały 2007 rok. Zostały w nie włączone największe autorytety w dziedzinie budowy dróg i mostów w Polsce. Na moje zlecenie Instytut Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej pod kierunkiem prof. Wojciecha Radomskiego wypracował rozwiązanie kompromisowe, które zostało zaakceptowane przez wszystkie zainteresowane strony, czyli Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Zarząd Powiatu oraz Burmistrza Miasta. Pod dokumentem widnieją podpisy wszystkich uczestników rokowań.
Niestety, stracony czas, wyjątkowo działał na niekorzyść przede wszystkim mieszkańców. Rok zajęło nam projektowanie, kompletowanie dokumentacji i wszystkich uzgodnień.
Prace rozpoczęły się w marcu br. i polegały na całkowitej rozbiórce starych obiektów i budowie nowych. W pierwszej kolejności wykonawca zadbał o obsługę geodezyjną terenu budowy, przyłącza energetyczne oraz wybudowanie tymczasowej kładki dla pieszych. Dzięki korzystnie rozstrzygniętemu przetargowi udało się zaoszczędzić znaczną kwotę, która została przeznaczona na wyremontowanie nawierzchni dróg i chodnika stanowiących dojazd do mostów. Ogłoszony przetarg przewidywał remont nawierzchni i chodnika od mostu do ulicy Młynarskiej, od zatoki autobusowej przy moście do skrzyżowania z ulicą Podgórną. Wyremontowana została również nawierzchnia na odcinku ul. Łąkowej.
11. marca 2009 r. w Starostwie Powiatowym została podpisana umowa pomiędzy Powiatowym Zarządem Dróg w Sochaczewie a wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonym konsorcjum firm - Drogi i Mosty Antoni Popowski z Włocławka i Przedsiębiorstwo Projektowo–Wykonawcze Dromos z Łodzi na budowę mostów. To historyczna data w niespełna stuletniej historii chodakowskiego mostu. Podpisana umowa z wykonawcą inwestycji zakładała realizację zadania do 30. listopada 2009 r. To ambitna data, ale doświadczenie włocławsko-łódzkiego konsorcjum w budowach mostów o większych gabarytach pozwalało nam od samego początku śmiało twierdzić, że termin zostanie dotrzymany i tak się stało.
Wykonawcą dokumentacji projektowej została Pracownia Projektowa „Promost Consulting” w Rzeszowie.
Przekazanie placu budowy nastąpiło 18. marca br. Od tego momentu inwestycja oficjalnie została rozpoczęta, a przebudowa zaczęła nabierać realnych kształtów.
Cała inwestycja kosztowała ponad 4 mln zł a środki pochodziły z różnych źródeł zewnętrznych i funduszy w tym m.in. ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w ramach instrumentu Wsparcia Rozwoju Mazowsza oraz środków własnych Starostwa.
Czy w trakcie realizacji inwestycji wyniknęły jakieś utrudnienia?
- Wszystkie prace budowlane przebiegały zgodnie z przyjętym wcześniej harmonogramem, bezproblemowo, bez dodatkowych komplikacji. Mosty objęte zostały nadzorem autorskim, co oznacza, że projektant, który wykonywał dokumentację projektową miał bezpośredni nadzór nad realizacją zadania a poza tym zapewniliśmy nadzór konserwatorski, archeologiczny i inwestorski. Była więc pełna kontrola nad postępującymi pracami.
Ale przed ich rozpoczęciem, utrudnienia były, odczuwali je bardzo mieszkańcy.
Ze względu na fatalny stan techniczny fragment ulicy Młynarskiej wraz z obiektami mostowymi był wyłączony z ruchu kołowego, odbywał się tylko ruch pieszy i rowerowy po wydzielonym chodniku. Wyłączenie ruchu samochodowego obowiązywało od stycznia 2007 roku i stanowiło poważnie utrudnienie komunikacyjne dla społeczeństwa.
O jakich parametrach jest oddany właśnie most?
- Łączna długość przebudowywanego odcinka wynosi niespełna 500 m, w tym 24,3 m obiektów mostowych, szerokość jezdni wynosi 5 m, zaś chodnika 1,5 m. W projekcie założono wykonanie całkowicie nowych konstrukcji żelbetowej monolitycznej. Mosty zostały wpisane w istniejący układ sytuacyjny przeprawy przez rzekę Utratę i nawiązują geometrią przyczółków i murów oporowych do istniejących rozwiązań.
Jakie kolejne inwestycje przed powiatem są do zrealizowania?
- Mosty na ulicy Młynarskiej, to obok rozbudowy i adaptacji Domu Pomocy Społecznej w Młodzieszynie i Zespołu Szkół Specjalnych w Erminowie kluczowe założenia inwestycyjne Powiatu na lata 2007-2010. Jestem przekonany, że uda nam się kolejne inwestycje oddać do użytku zgodnie z wytyczonym harmonogramem. Trzeba pamiętać, że zarówno obiekt mostowy, jak i dwie pozostałe inwestycje mają służyć całej lokalnej społeczności. Z niecierpliwością czekamy na ich oddanie do użytku. Obecny Zarząd i Rada Powiatu z ogromnym zaangażowaniem i determinacją dążą do ich skutecznej realizacji.
W planach mamy kontynuację inwestycji drogowych, w tym m.in. modernizację ulicy Gawłowskiej. W ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych złożyliśmy dwa projekty na przebudowę dróg powiatowych na terenie gmin Teresin, Sochaczew, Brochów i Rybno. Dzięki zrealizowanym inwestycjom drogowym poprawią się m.in. warunki bezpieczeństwa, a tym samym życia mieszkańców. Będziemy sięgać po kolejne dostępne środki unijne, korzystać z projektów i innych instrumentów wspierania lokalnych inicjatyw samorządowych.
rozmawiała Anna Syperek
ZOBACZ GALERIE