starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Oscypek i golonka w UE

21-06-2004 11:04

A A A
Czy „sochaczewska golonka” będzie miała szanse na ochronę prawną Unii Europejskiej jako znak i wyrób prawnie chroniony ? Zgodnie z przepisami, jeżeli jakieś wyroby spełniają unijne normy – to tak. Wnioski dotyczące produktów regionalnych będą natomiast w dalszym ciągu rozpatrywane na poziomie krajowym. W Polsce od trzech lat, dzięki przepisom prawa własności przemysłowej, można rejestrować nazwy regionalne. Wniosek jednak musi zwierać wyszczególnienie, jakich towarów dotyczy, jakie są ich specyficzne cechy i właściwości, sposoby wytwarzania oraz metody kontroli. Powinien także wykazywać, że produkt, którego nazwa ma trafić do rejestru oznaczeń geograficznych, jest mocno związany z danym regionem, jego historią, tradycją i gospodarką.
W Unii od 1992 roku istnieje prawna ochrona produktów regionalnych, tj. takich, które są tradycyjnie wytwarzane na danym obszarze, dzięki czemu mają pewne specyficzne cechy. Przykładem mogą być góralskie oscypki, bundza czy żętyca.
W powiecie sochaczewskim powstała inicjatywa nadawania produktom regionalnym znaku promocyjnego „Sochaczewski Dukat”. Jednym z takich jest „golonka po sochaczewsku” – zwycięzca konkursu restauracji „Bon Voyage”. Jakie szanse będą miały „Dukaty” na wejście na europejskie salony ? Chyba jednak przyjdzie nam trochę poczekać.
Andrzej Wach