starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Bezprawne opłaty PEKAO S.A. za wymianę bilonu

01-01-2008 11:40

A A A
Bank PEKAO SA bezprawnie pobierał od konsumentów opłaty za wpłaty gotówki w bilonie na rachunki bankowe – uznał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Kwestionowane przez Urząd praktyki zostały już przez Bank zmienione.
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte we wrześniu 2006 roku po informacji otrzymanej od konsumenta. W jego toku Prezes Urzędu ustalił, że bank PEKAO S.A. różnicował opłaty za bezpośrednie wpłaty gotówki dokonywane przez klientów na rachunki w siedmiu oddziałach w: Lublinie, Krakowie, Jeleniej Górze, Warszawie, Ełku oraz Gdańsku. Konsument, który chciał wpłacić w kasie banku pieniądze bilonem na swoje konto musiał, w zależności od oddziału w którym miał rachunek, uiścić dodatkową opłatę. Jej wysokość była zróżnicowana – np. w Warszawie pobierano ją od wpłaty w ilości powyżej 100 sztuk bilonu w wysokości 0,5 % wpłaconej kwoty.
Zdaniem Prezesa UOKiK pieniądz w postaci monety jest takim samym środkiem płatniczym jak banknot. Wprowadzanie opłat za jego użycie przy dokonywaniu transakcji płatniczych nie ma żadnego uzasadnienia. Przeliczenie i sortowanie bilonu może być czasochłonne, jednak w opinii Urzędu nie należy traktować tych czynności jako usług dodatkowych, za które należy się przedsiębiorcy wynagrodzenie. Wpłaty gotówki mieszczą się bowiem w ramach świadczonych usług prowadzenia rachunków oszczędnościowych, za co konsument uiszcza cyklicznie należności. Wprowadzenie przez bank opłat uzależnionych jedynie od rodzaju gotówki narusza prawo różnicując klientów tego samego przedsiębiorcy – w niektórych oddziałach nie pobierano żadnych należności.
Już w trakcie postępowania PEKAO S.A. zaczęło zmieniać praktykę. Ponadto Prezes UOKiK zobowiązał bank do przekazania sprawozdania z wykonania nałożonych obowiązków do końca stycznia 2008 roku.
Jednocześnie chciałbym wraz z Urzędem przypomnieć, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych – Federacji Konsumentów oraz Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Ponadto spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi może rozstrzygać Arbiter Bankowy. Jeżeli Państwo napotkali stosowanie przez którykolwiek bank podobnej praktyki, jaką stosował w swoich niektórych oddziałach Bank PEKAO S.A., proszę zgłosić ten fakt do którejś z wymienionych powyżej instytucji. Pozwoli to na podjęcie działań, które wyeliminują takie praktyki z rynku.

Ireneusz Góralczyk
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sochaczewie
Dane kontaktowe: Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Sochaczewie, ulica M. J. Piłsudskiego 65, 96 – 500 Sochaczew. W razie potrzeby można kontaktować się telefonicznie: (0–46) 864–18–68, faksem (0–46) 864–18–71 oraz e-mail’em: rzecznik@op.pl oraz rzecznik.konsumentow@powiat.sochaczew.pl.