08-01-2016 12:10
Trzy punkty nieodpłatnej pomocy prawnej rozpoczęły swoją działalność wraz z początkiem 2016 roku. W myśl ustawy z dnia 5 stycznia 2015 r. przygotowanej w Ministerstwie Sprawiedliwości na terenie całego kraju zaczęła funkcjonować darmowa pomoc prawna organizowana przez samorządy powiatowe.
W powiecie sochaczewskim dwa punkty zlokalizowane są w siedzibie Starostwa Powiatowego, jeden zaś w Urzędzie Gminy Brochów. W pierwszym przypadku pomoc prawną świadczy jak na razie dwóch radców prawnych i jeden adwokat. Zostali oni wyasygnowani przez Okręgową Izbę Radców Prawnych oraz Okręgową Izbę Adwokacką. Oczywiście, konsultacji udzielają zmianowo, bo każdy z punktów jest czynny przez cztery godziny każdego dnia, od poniedziałku do piątku. W pokoju nr 16 na parterze siedziby Starostwa Powiatowego w Sochaczewie, przy ul. Marsz. J. Piłsudskiego 65 (naprzeciw głównego wejścia) uruchomione zostały dwa punkty, wobec czego, pomoc prawną można tu uzyskać w ciągu ośmiu godzin każdego dnia w tygodniu roboczym. Punkty czynne są w godzinach pracy Starostwa – w poniedziałki: od godz. 10.00 do 14.00 i od 14.00 do 18.00, zaś od wtorku do piątku w godzinach 8.00 – 12.00 oraz 12.00 – 16.00.
Punkt w Brochowie funkcjonuje w ramach stosownego porozumienia zawartego pomiędzy Powiatem Sochaczewskim a Gminą Brochów. Usługi prawne w budynku tutejszego Urzędu Gminy świadczone są tu za pośrednictwem organizacji pozarządowej, którą jest Stowarzyszenie „Bezpieczny Dom” z siedzibą w Kielcach. Punkt znajduje się na parterze w pokoju nr 14, i czynny jest od godz. 9.00 do 13.30.
Wedle Ustawy na darmową pomoc prawną (na etapie przedsądowym) mogą liczyć:
- młodzież do 26 roku życia,
- osoby posiadające ważną Kartę Dużej Rodziny,
- seniorzy po ukończeniu 65 lat,
- osoby fizyczne, którym w okresie roku poprzedzającego zostało przyznane świadczenie z
- pomocy społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej,
- kombatanci,
- weterani,
- zagrożeni lub poszkodowani katastrofą naturalną, klęską żywiołową lub awarią techniczną.
Warto zaznaczyć, iż udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej może polegać na:
- poinformowaniu osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach lub
- wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,
- udzieleniu pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawach, w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy prawnej (nie obejmuje pism procesowych w postępowaniach przygotowawczym lub sądowym i pism w postępowaniu sądowo-administracyjnym – wówczas osoba uprawniona może wnioskować o ustanowienie pełnomocnika z urzędu);
- sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
Starostwo Powiatowe w Sochaczewie
ZOBACZ GALERIE