Turystyka i Chopin
23-06-2004 11:49
A
A
A
Zgodnie z podjętymi w ubiegłym roku przez Zarząd Powiatu decyzjami, zakończyły się prace nad opracowaniem audytu turystycznego powiatu sochaczewskiego. Przygotowany został przez Wydział Promocji starostwa i Polską Agencję Rozwoju Turystyki. Zgodnie z umową projektem objęto wszystkie gminy powiatu, choć trzeba szczerze przyznać, że nie wszystkie zaangażowane były w równym stopniu. Wielu chyba jeszcze nie zdaje sobie sprawy z wagi współpracy w budowaniu jednolitej oferty turystycznej, wspólnego wizerunku turystycznego regionu czy na przykład promocji markowego produktu.
W opracowaniu przedstawiono najważniejsze atuty powiatu związane z atrakcyjnością turystyczną. Zawarto także wskazówki, w jakim kierunku powinna rozwijać się oferta turystyczna, wpływająca na stałe zwiększanie liczby naszych gości. Na podstawie analizy obecnego stanu przyjęto cztery wiodące elementy, które powinny być podstawą turystyki weekendowej, edukacyjnej i tematycznej. Pierwszym jest niewątpliwie postać słynnego kompozytora Fryderyka Chopina i wszystkie związane z tym archiwalia i możliwe inwestycje. Produktami sztandarowymi mogą stać się także w przyszłości – kolejka wąskotorowa z największymi zbiorami w Europie, Bitwa nad Bzurą jako największe wydarzenie kampanii wrześniowej 1939 roku i Niepokalanów, z którym związany był Maksymilian Kolbe, miejsce szczególnego kultu Matki Bożej.
Przygotowany audyt będzie stanowił punkt wyjścia do opracowania strategii rozwoju turystyki i produktu markowego, który wesprze realizację misji powiatu i pozwoli na ubieganie się o dotacje z unijnych funduszy strukturalnych. Pierwszymi jaskółkami takich działań to m.in. inicjatywa znaku promocyjnego „Sochaczewski Dukat”, organizacja „Majówki Rodzinnej” w Tułowicach czy powołania związku gmin ziemi sochaczewskiej, mającego dużo większe szanse na unijne pieniądze niż poszczególne, małe samorządy.
Andrzej Wach