Unijna bryczka
02-07-2004 09:54
A
A
A
W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej konieczne okazało się wprowadzenie częściowych zmian zasad rejestracji pojazdów. Między innymi w przypadku coraz częstszego sprowadzania samochodu z zagranicy jego właściciel dołącza do wniosku o rejestrację (z kilkoma zastrzeżeniami) - dowód własności pojazdu; dowód rejestracyjny (jeżeli pojazd był rejestrowany); dowód odprawy celnej przywozowej (jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium, państwa nie będącego członkiem UE); dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium Polski (jeżeli samochód został sprowadzony z kraju UE); zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (z wyłączeniem np. nowych samochodów); zaświadczenie potwierdzające albo uiszczenie podatku od towarów i usług, albo zwolnienie od tego obowiązku.
Zaświadczenie VAT-owskie może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku. W przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy przy rejestracji zamiast dowodu rejestracyjnego można przedstawić dokument wydany przez organ właściwy do rejestracji za granicą.
Przy pierwszej rejestracji pojazdu z zagranicy polski organ rejestrujący w ciągu dwóch miesięcy powiadamia organ odpowiedniego kraju o rejestracji, cechach identyfikacyjnych pojazdu oraz o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego.
Jak wynika z nowych przepisów, w przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę danych technicznych pojazdu dotyczących mas i nacisków osi, do wniosku w tej sprawie dołączony musi być dowód rejestracyjny pojazdu oraz oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.
I jeszcze ciekawostka - tylko do końca września mogą być wydawane na dotychczasowych blankietach dowody rejestracyjne (lub wcześniej, gdy wyczerpią się stare druki). „Stare” dowody rejestracyjne będą jednak nadal ważne.
Andrzej Wach