starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Od 20 lat z UNESCO

22-03-2016 08:12

A A A
Idea współpracy międzynarodowej wśród dzieci i młodzieży, wzajemne zrozumie i zachowanie pokoju na świecie. Te założenia legły u podstaw stworzenia, w 1953 roku, programu Szkół Stowarzyszonych UNESCO. Przystąpiły wówczas do niego 33 szkoły ponadpodstawowe w 15 krajach.
Dziś w programie uczestniczy 10 000 instytucji oświatowych ze 181 krajów od przedszkoli po placówek kształcenia nauczycieli. Polskie szkoły przystąpiły do tego programu w 1956 roku. Uczestnictwo w programie Szkół Stowarzyszonych UNESCO skłania do podejmowania wszelkich działań promujących kulturę pokoju i wzajemnego międzynarodowego zrozumienia.
 
Logo sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO składa się z połączonych symboli: otwartej książki (edukacja), której strony oznaczają również rozpostarte skrzydła gołębia (pokój) oraz glob ziemski (dialog kultur).
Nasza szkoła Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sochaczewie od ponad 20 lat, jako jedyna w powiecie sochaczewskim, należy do sieci Szkół Stowarzyszonych z UNESCO. Na lekcjach wiedzy o społeczeństwie i historii poruszana jest tematyka problemów światowych i roli ONZ w ich rozwiązywaniu. Na lekcjach biologii mowa jest o zrównoważonym rozwoju. Szczególnie zwraca się uwagę na edukację dla pokoju i praw człowieka, oraz dialogu międzykulturowego.
W ubiegłych i obecnym roku szkolnym część uczniów klas pierwszych podczas realizacji podstawy programowej z chemii, uczestniczyła w cyklu zajęć dotyczących upowszechnienia problemu nadmiernego zużycia wody. Przeprowadzono zajęcia w klasach pierwszych według scenariusza projektu „Patrz i zmieniaj”, obecnie "Jeden Świat" oraz odbyły się prezentacje filmu ‘Święta woda”. Na lekcjach chemii wykonywane były doświadczenia dotyczące poziomu wód gruntowych i ich zanieczyszczania. Głównym celem podjętych działań było nakłonienie uczniów do oszczędzania wody we własnych domach, oraz uświadomienie globalnych skutków nadmiernego zużycia i zanieczyszczenia wody.
 
Na lekcjach chemii pani Agnieszka Kowalczyk, która jest autorką gry edukacyjnej „Eko-Mistrz” (poświęconej zasadom ekologii oraz oszczędzania wody), angażuje uczniów do uczestnictwa, gracze aktywnie zdobywają wiedzę na temat prostych sposobów zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska i oszczędzania zasobów naturalnych. Uczniowie zdobytą wiedzę wykorzystują w swoich domach, wprowadzając oszczędności i dbając o środowisko lokalne.
Na lekcjach wo, historii oraz zajęciach z wychowawcą realizowane są scenariusze i odbywa się projekcja filmu „Raj – Trzy podróże w tym świecie”, uczniowie poznają przyczyny emigracji ludności z Afryki. Zajęcia aktualizowane są o bieżącą sytuację uchodźców przemierzających Morze Śródziemne. Młodzież poznaje przyczyny wzrastającej fali uchodźców, zagrożenia z jakimi się zderzają w swych ojczyznach. Na lekcjach wykorzystywane są informację i filmy zamieszczone na stronie Biura Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców. Uczniowie poznają działania jakie podejmowane są przez władze UE i państwa członkowskie, oraz szukają rozwiązania problemu uchodźców i pomocy emigrantom.
W ramach nauczania międzykulturowego na lekcjach historii realizowane są scenariusze opracowane przez CEO w programie „Dobrzy ludzie w czasach zła” nawiązujące do postaw Ireny Sendlerowej, Jana Karskiego, Janusza Korczaka. Prowadzone zajęcia wskazują skutki rasizmu, braku tolerancji, oraz zainteresowanie uczniów kulturą narodu Żydowskiego.
 
Szkoła w ubiegłych i bieżących latach szkolnych brała udział w projekcie „Zbieraj z klasą” organizowanym przez ERP Batteries Poland Sp. z o. o, polegającym na zbiórce przez szkoły baterii i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Zbiórka trwała przez cały rok szkolny, w roku szkolnym 2014/2015 udało się zebrać 130 kg zużytych baterii. Projekt promuje ekologiczne zachowania wśród uczniów i pracowników szkoły.
W szkole co roku przeprowadzany jest Konkurs „EkoPlaneta”, Olimpiada Ekologiczna oraz inne konkursy. Ponadto uczniowie uczestniczą w wycieczkach tematycznych odwiedzając m. in. Arboretum w Rogowie, Ogród Botaniczny w Powsinie i Warszawski Ogród Zoologiczny, gdzie młodzież uczestniczy w lekcjach o ekologii i ochrony bioróżnorodności.
Młodzież upamiętnia dni, rocznice, wydarzenia organizowane pod patronatem UNESCO m. in. Rok Jana Karskiego czy Rocznicę uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Szkoła od 2008 roku współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej realizując projekty "Młodzi Głosują”, "Jeden Świat Kluby Filmowe”, "Szkoła z klasą”, “Dobrzy ludzie w czasach zła” i inne. Młodzież i nauczyciele uczestniczą także w szkoleniach organizowanych przez CEO.
To tylko niewielka część działań i projektów realizowanych w Zespole Szkół RCKU w Sochaczewie w ramach Szkół Stowarzyszonych z UNESCO. Zapraszamy na strony Polskiego Komitetu ds. UNESCO, a chętnych, którym nie są obojętne problemy współczesnego świata, do podejmowania nauki w naszej szkole.
(JS)