'Możesz krzyczeć, możesz błagać, możesz grozić, ale oszczędzisz sobie wielu kłopotów jeśli poznasz swoje prawa. Prawo jest po Twojej stronie' – to hasło kolejnej kampanii informacyjnej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Kampania telewizyjna jest kontynuacją akcji pod hasłem „Nie daj się oskubać”. Spoty reklamowe, utrzymane w konwencji filmu gangsterskiego w telewizji można było zobaczyć od 15 grudnia 2007 roku. Wybór terminu nie jest przypadkowy – to właśnie w czasie gorączki przedświątecznych zakupów konsumenci są najbardziej narażeni na nieuczciwe działania przedsiębiorców. Akcja miała na celu zwiększenie świadomości prawnej słabszych uczestników rynku oraz promocję instytucji rzecznika konsumentów. Krótkie filmy zachęcają do odwiedzenia strony Urzędu – www.uokik.gov.pl. W czasie robienia zakupów pamiętajmy o kilku kwestiach, by te zakupy były rzeczywiście udane: • kierujmy się zdrowym rozsądkiem. Zanim kupimy produkt, zastanówmy się czy naprawdę jest nam potrzebny lub czy będzie dobrym prezentem dla kogoś innego? • zwracajmy uwagę na potencjalne okazje. Cena towarów oferowanych w promocjach lub posezonowych obniżkach może być taka sama lub nawet wyższa niż wcześniejsza. • uważajmy na tzw. gratisy. Często cena kompletu produktów jest wyższa niż łączna cena pojedynczych artykułów. • sprawdźmy czy cena, którą musimy zapłacić za dany produkt przy kasie jest taka sama jak ta, którą widzimy na sklepowej półce lub w gazetce reklamowej. • kupując produkty spożywcze patrzmy na ich termin przydatności do spożycia. W przypadku problemów z nieuczciwym sprzedawcą możemy zwrócić się o bezpłatną poradę prawną do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów (adresy rzeczników znajdują się na stronie internetowej UOKiK). Przede wszystkim jednak musimy mieć świadomość własnych praw, gdyż tylko wtedy będziemy w stanie uchronić się przed niedozwolonymi praktykami przedsiębiorców. Pamiętajmy, że prawo jest po stronie konsumenta.
Ireneusz Góralczyk Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sochaczewie Dane kontaktowe: Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Sochaczewie, ulica M. J. Piłsudskiego 65, 96 – 500 Sochaczew. W razie potrzeby można kontaktować się telefonicznie: (0–46) 864–18–68, faksem (0–46) 864–18–71 oraz e-mail’em: rzecznik@op.pl oraz rzecznik.konsumentow@powiat.sochaczew.pl.