starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Współpraca samorządów korzyścią dla mieszkańców

01-02-2017 15:39

A A A

O ubiegłorocznych powiatowych inwestycjach drogowych oraz o najbliższych planach z tym związanych rozmawiamy z Małgorzatą Dębowską, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sochaczewie.

 

Podziela Pani zdanie, że rok 2016 przyniósł sporo nowych inwestycji dotyczących powiatowych dróg?

W okresie ubiegłych dwunastu miesięcy wykonaliśmy wiele zadań ważnych dla mieszkańców powiatu sochaczewskiego. Jednym z nich była gruntowna przebudowa drogi w gminie Nowa Sucha. Dzięki realizacji zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej Stara Sucha – Wikcinek – Kościelna Góra – etap I” kierowcy mogą jeździć zmodernizowanym 3,5-kilometrowym odcinkiem drogi, która dla mieszkańców tej gminy jest istotnym szlakiem komunikacyjnym, również dojazdowym do autostrady. Jezdnia została poszerzona i oznakowana, odtworzono pobocza na szerokości jednego metra, odmulono rowy.

 

To jedna z inwestycji, na którą udało się zdobyć dofinansowanie ze środków pozabudżetowych?

Tak, zadanie kosztowało ponad 1,7 mln złotych. Na jego realizację w ramach „Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019” powiat sochaczewski uzyskał dofinansowanie od Wojewody Mazowieckiego w wysokości 50% wartości inwestycji, czyli ponad 850 tys. zł. Pozostała część kosztów pokryta została ze środków powiatu i gminy Nowa Sucha.

 

Zatem przykład dobrej współpracy między samorządami, a takich w zakresie inwestycji możemy jeszcze wymienić kilka?

Bardzo dobrze układało się też współdziałanie z gminą Sochaczew. Wspólnie udało nam się zrealizować remont nawierzchni drogi powiatowej Czyste – Czerwonka. Na odcinku 1,3 km położono nową nawierzchnię z betonu asfaltowego, uzupełniono kruszywem pobocza. Inwestycja kosztowała blisko 173 tys. zł. Dzięki oszczędnościom poprzetargowym udało się wykonać podobne roboty – jako kontynuację zadania – tym razem na odcinku o długości 240 m za kwotę blisko 32 tys. zł.

Ponadto jesienią zakończyła się inwestycja polegająca na przebudowie drogi powiatowej relacji Wężyki – Rybno – Sochaczew na odcinku Lubiejew – do drogi krajowej nr 50. Koszt inwestycji to ponad 375 tys. zł. W tym przypadku zakres robót obejmował m.in. wykonanie poszerzenia istniejącej nawierzchni bitumicznej, ułożenie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, ułożenie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego, oczyszczenie rowów przydrożnych oraz wykonanie ścinki i uzupełnienia poboczy kruszywem łamanym i oznakowanie. Obie inwestycje wykonano ze środków własnych powiatu oraz gminy Sochaczew.

 

Jak widać współdziałanie między samorządami buduje i przynosi efekty, a korzystają na tym na pewno też mieszkańcy powiatu.

Zgadza się. Po raz kolejny należy podkreślić, że obecna współpraca między powiatem a poszczególnymi gminami czy miastem bardzo sprzyja prowadzeniu wspólnych inwestycji, zresztą pewnie nie tylko drogowych. Bez niej na pewno trudniej byłoby samorządom realizować owe zadania. Dodam, że współpraca taka jest bardzo pozytywnie postrzegana przez decydentów przy rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie poszczególnych zadań ze środków zewnętrznych. Można powiedzieć, że jeśli chodzi o powiat sochaczewski, to jest to nasz atut. Tak było m.in. przy staraniu się o fundusze na wspomniany remont drogi w gminie Nowa Sucha.

 

Jakie jeszcze inne zadania Powiatowy Zarząd Dróg wykonał w roku 2016?

Następna inwestycja dotyczyła odbudowy kolejnej części drogi powiatowej łączącej gminy Młodzieszyn i Iłów. Jezdnia była w fatalnym stanie technicznym. Wyremontowany odcinek to 2,5 km po stronie gminy Iłów i 2,52 km po stronie Młodzieszyna. Tu warto dodać, ze wcześniej, bo w roku 2012 modernizacji poddano prawie półtorakilometrowy odcinek tej trasy. Koszt ubiegłorocznego zadania wyniósł ponad 1,25 mln zł. Należy jednak podkreślić, że aż 80% tej kwoty stanowiła dotacja celowa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pozostała część to środki własne powiatu oraz obu gmin. Do modernizacji został jeszcze blisko 5-kilometrowy odcinek tej drogi.

 

Ktoś mógłby powiedzieć, no dobrze, wyremontowano sporo odcinków, ale w skali całego powiatu tych kilometrów nie jest aż tak dużo…

Jako powiat zarządzamy setkami kilometrów dróg. Oczywiście, że jeszcze wiele z nich wymaga modernizacji, ale tak dużych zadań nie da się wykonać w krótkim odstępstwie czasu. Mamy w posiadaniu dużo dróg, a relatywnie niski budżet. Proszę zauważyć, że źródła finansowania stale się kurczą. Aktualne programy unijne, niestety, nie dotyczą dróg powiatowych. Stąd o takową pomoc jest coraz trudniej. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury bardzo rygorystycznie podchodzi do przestrzegania warunków technicznych. Trzeba projektować drogi o ściśle określonej szerokości i nośności, to samo, jeśli chodzi o ścieżki rowerowe i chodniki. Przykładem na to są wymagania Program Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016 – 2019, gdzie chodnik przy krawędzi jezdni musi mieć bezwzględnie szerokość 2 metry, a ciąg pieszo-rowerowy bezwzględnie 3,5 metra. Każde takie wymagania przekładają się na kolejne miliony złotych, które znacząco podnoszą koszty inwestycji.

 

Mimo wszystko Powiatowy Zarząd Dróg radzi sobie jak może…

Naprawdę staramy się, by mieszkańcy powiatu jeździli po drogach spełniających standardy bezpieczeństwa i komfortu. Wiele zadań wykonujemy w ramach środków własnych. W okresie od października do listopada ub. roku Powiatowy Zarząd Dróg w Sochaczewie własnymi siłami wykonał remont mostu w ciągu drogi powiatowej w miejscowości Zakrzew. W tym przypadku zakres prac obejmował m.in. wymianę całego ustroju nośnego, czyli pokład dolny, pokład górny, mostownice i poręcze, remont przyczółków, remont nawierzchni na dojazdach i oznakowanie obiektu. Do tego dochodzą bieżące i nagłe naprawy dróg, uzupełniania wyrw w jezdni i codzienna dbałość o drogi pozostające w naszym zarządzaniu.

 

W planach na obecny rok jest jednak kolejna duża inwestycja, tym razem miejsko-powiatowa?

Na liście zadań dofinansowanych przez wojewodę w roku 2017 znalazł się – i to na bardzo wysokim 4 miejscu – wniosek dotyczący zadania pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 3804W ulicy Trojanowskiej w Sochaczewie – ETAP I”. Wartość zadania kształtuje się na poziomie ok. 5,23 mln zł. Dofinansowanie wyniesie połowę tej kwoty – dokładnie 2 mln 616 tys. zł. Na wkład własny składa się kwota 1,13 mln ze środków finansowych powiatu oraz 1,48 mln jako środki finansowe gminy miasto Sochaczew. Gruntowna modernizacja drogi podczas pierwszego etapu obejmie kilometrowy odcinek od skrzyżowania z al. 600-lecia do skrzyżowania z ul. Łąkową. Poza samą jezdną m.in. wybudowane zostaną chodniki, dwukierunkowa ścieżka rowerowa, przebudowane i rozbudowane zostaną skrzyżowania, w tym jedno z drogą wojewódzką, jedno z drogą powiatową, pięć z drogami miejskimi.  Według projektu powstaną też cztery zatoki autobusowe oraz zatoka do kontroli pojazdów, budowie i przebudowie ulegnie system kanalizacji deszczowej. Wzorem innych inwestycji zadanie obejmie też przebudowę kolizji elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacji sanitarnej, a roboty drogowe dotyczyć będą również przejazdu kolejki wąskotorowej. Tak naprawdę, należy wymienić całkowitą konstrukcję, ponieważ wyniki badań gruntowych wykazały, że droga na obecną chwilę nie spełnia norm nośności, podbudowa zresztą też.

 

To kiedy ruszą prace na tej jednej z głównych arterii Sochaczewa?

Praktyczna realizacja tego dużego zadania rozpocznie się w sezonie budowlanym. Tymczasem czeka nas procedura przetargowa. Do końca marca br. powinniśmy poznać wykonawcę. Jak ustąpi zima i nadejdzie sprzyjająca aura, wykonawca przedłoży inwestorowi komplet formalnych dokumentów i będzie można ruszyć z pracami.

 

Proszę na zakończenie powiedzieć, co z inwestycjami dotyczącymi dalszego odcinka drogi Stara Sucha – Wikcinek – Kościelna Góra w gminie Nowa Sucha, czy Dębówka – Zielonka w gminie Teresin?

Jeśli chodzi o tą pierwszą inwestycję w ubiegłym roku samorząd powiatowy złożył wniosek o dofinansowanie w ramach „Programu rozwoju gminnej i powiatowe infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019” na budowę kolejnego, 4-kilometrowego odcinka tej drogi. Niestety, mimo, że wniosek formalnie został oceniony pozytywnie i znalazł się na wstępnej liście rankingowej, to ostatecznie odrzucono go w drugim etapie. Na obecną chwilę nie zapadały jeszcze żadne decyzje, co dalej z tym zadaniem. Niewykluczone, że być może weźmiemy pod uwagę wykorzystanie ewentualnych oszczędności poprzetargowych, jeśli takowe się pojawią.

Natomiast, co do drogi w gminie Teresin, to wykonamy w roku bieżącym przebudowę odcinka drogi powiatowej Dębówka-Zielonka w miejscowości Dębówka na długości ok.1 km. Wykonamy pierwszy etap zadania objętego dokumentacją projektową polegający na poszerzeniu istniejącej jezdni wraz z wymianą konstrukcji, ułożeniu warstwy wiążącej z betonu asfaltowego oraz przebudowę zjazdów do posesji w linii rowu.

 

 

 

 

ZOBACZ GALERIE