starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Cztery miliony nadwykonań

21-09-2004 13:39

A A A
Dyrekcja szpitala powiatowego w Sochaczewie nie ustaje w staraniach o odzyskanie przynajmniej części pieniędzy, należących się szpitalowi od Narodowego Funduszu Zdrowia. O poprawie sytuacji dyskutowano na posiedzeniu Zarządu Powiatu. Jak twierdzi dyrektor ZOZ Michał Milczarek, sama realizacja „ustawy 203”, którą poprzedni parlament przyjął bez wskazania źródła pieniędzy na podwyżki dla personelu, pociąga za sobą w Sochaczewie ogólne skutki w wysokości ok. 4,2 mln zł. Co prawda, część z tych pieniędzy przyznał sochaczewskiemu szpitalowi sąd, ale NFZ odwołała się od wyroku, i nadal przyjdzie czekać.
I tylko pracownikom – jak twierdzi dyr. Milczarek – można zawdzięczać, że szpital ten działa i nadal leczy. Wśród tak wielu placówek już zamkniętych i zamykanych, wśród grupowo zwalnianych pracowników, wśród propozycji obniżania personelowi pensji w niektórych szpitalach (sic!), wśród ogólnego strachu o dotychczasowe miejsce pracy – sochaczewski szpital jest jak dotychczas na nienajgorszej pozycji.
Co nie oznacza, że nie może być lepiej. Powolne wychodzenie z długów pozwala myśleć z optymizmem o wynikach finansowych. Nie pozwalają one jeszcze co prawda na znaczące ruchy płacowe, które wszyscy traktują jako wykładnię poziomu finansowego. W dodatku powoli, ale rośnie inflacja, która „zjada” zyski. Dlatego dyr. Milczarek myśli o kolejnych krokach do pozyskania nowych środków.
Jednym z nich ma być propozycja ministra zdrowia udzielania szpitalom pożyczek z budżetu państwa. Jeżeli Sejm przyjmie takie rozwiązanie, byłaby to najszybsza droga do regulacji zobowiązań płacowych. Niskooprocentowana pożyczka spłacana byłaby przez okres 10 lat, z możliwością częściowego umorzenia.
Innym jest wystąpienie do NFZ o refundację tzw. ”nadwykonań”, czyli świadczeń usług medycznych bez podpisanego kontraktu, lub już po jego wyczerpaniu. W ten sposób już w roku 2001 stworzyło to sumę ok. jednego miliona złotych, w 2002 – 3,4 mln, w 2003 – 1,9 mln zł.
Już w tym roku stanowi to ponad 1 mln zł, a gdyby usługi te zostały zawieszone, szpital musiałby na przykład zakończyć już w tym roku rehabilitację, a w niedługim czasie zamykać kolejno inne oddziały, tak jak to czynią inni.
Pomysł dyr. Milczarka spotkał się z pełnym poparciem Zarządu Powiatu. Dlatego planowane jest spotkanie z przedstawicielami mazowieckiego NFZ, zaś o pomoc w negocjacjach trzeba także zwrócić się do wszystkich parlamentarzystów. Pomoc taką obiecali już senatorowie Jolanta Popiołek i Zbigniew Kruszewski.
Osobnym problemem są długi szpitala wynikające z zobowiązań na terenie miasta i powiatu. W marcu dyrekcja zwróciła się do burmistrza Sochaczewa o umorzenie zaległych długów podatkowych z lat poprzednich. Gdyby uzyskano zgodę, średnio każda pielęgniarka mogłaby otrzymać ok. 40 zł więcej.
Andrzej Wach