06-11-2017 09:42
Team teaching to metoda nauczania polegająca na tym, że dwóch lub więcej nauczycieli łączy swoją wiedzę i umiejętności prowadząc razem lekcję z tą samą grupą uczniów. To podejście zdecydowanie zrywa z nudą i rutyną w klasie, tym bardziej jeśli oparte jest na korelacji między różnymi przedmiotami.
Mogli się o tym przekonać 27 października uczniowie klasy 2e technikum w ZSCKP biorąc udział w lekcji matematyki po angielsku, którą poprowadził zgodny team: Grażyna Mroczkowska (nauczycielka matematyki) i Dorota Golis (nauczycielka angielskiego). Lekcja, której tematem były czworokąty, miała na celu wprowadzenie angielskiego słownictwa dotyczącego geometrii oraz połączenie umiejętności językowych z wiedzą i umiejętnościami matematycznymi w celu obliczenia pola czworokątów.
Uczniowie dobrani losowo w czteroosobowe grupy świetnie poradzili sobie ze zrozumieniem angielskich definicji czworokątów i angielskim quizem internetowym o czworokątach. Potem znakomicie współpracowali rozwiązując zadania na obliczanie pola czworokątów, które otrzymali w wersji angielskiej. Obie panie oczywiście czuwały nad pracą każdej z grup, udzielając niezbędnych wskazówek językowych i matematycznych. Czy uczniom podobała się ta nietypowa lekcja matematyki? - „Jasne, że tak” - odpowiadali w ankiecie ewaluacyjnej zapytani, czy chcieliby, aby podobnych lekcji w ich szkole było więcej i wszystko wskazuje na to, że team teaching w Osiemdziesiątce zagości na dłużej.
Nie była to zresztą pierwsza lekcja tego typu...
9 marca 2017 roku uczniowie klasy IVet mieli okazję wziąć udział w podobnych zajęciach. Pani M. Buczek i pani M. Szczepańska przeprowadziły lekcję metodą Team Teaching, żeby uczyć fizyki po niemiecku. Tematem były: Formy energii, czyli Energieformen.
Fizyka po niemiecku? Brrr… Dla niektórych uczniów każdy z tych przedmiotów jest straszny oddzielnie, a co dopiero w duecie. Ale nie było tak źle. Okazało się, że wbrew pozorom niemiecki jest bardzo prostym językiem i nawet uczniowie z grupy rosyjskiej nie mieli z częścią ćwiczeń zbyt dużych problemów. A fizykami wszyscy okazali się bardzo dobrymi, niektórzy wręcz rewelacyjnymi.
Podczas lekcji uczniowie pracowali w grupach. Każda grupa miała do dyspozycji laptop, w którym znajdowały się stacje z zadaniami do wykonania. 3 stacje były w języku polskim i 3 w języku niemieckim. Żeby przejść z sukcesem przez stacje niemieckie trzeba było wykorzystać wiedzę z wcześniejszych lekcji z fizyki i informacje ze stacji w języku polskim, względnie posiłkować się Internetem.
Dorota Golis
ZOBACZ GALERIE