Chopin na 5 kontynentach
12-10-2010 21:12
A
A
A
FRYDERYK CHOPIN – ŹRÓDŁA I KONTEKSTY
Ostatnie wydarzenie chopinowskie Stolicy Kulturalnej Mazowsza 2010
Niepokalanów Bazylika Mniejsza pw. Niepokalanej Wszechpośredniczki Łask
Niedziela, 17 października 2010 r., godz. 19.00
(rocznica śmierci Fryderyka Chopina)
KONCERT według koncepcji artystycznej Marii Pomianowskiej
CHOPIN NA 5 KONTYNENTACH
INSPIRACJE CHOPINOWSKIE W MUZYCE ETNICZNEJ
Wykonawcy:
Maria Pomianowska i przyjaciele
Maria Pomianowska - śpiew, instrumenty smyczkowe Europy i Azji
Bartłomiej Pałyga - śpiew, bas
Sebastian Wielądek - duduk, flety, lira korbowa
Gwidon Cybulski - śpiew, balafon, cytra chińska
Marta Maslanka - cymbały
Małgorzata Szarlik - skrzypce
Robert Siwak - bębny
Mohammad Rasuli - ney, daff, zarb
Igor Pogorzelski – prowadzenie
ORGANIZATORZY
Samorząd Województwa Mazowieckiego
Starostwo Powiatowe w Sochaczewie
Urząd Gminy Teresin
Klasztor Ojców Franciszkanów
Teresiński Ośrodek Kultury
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Program „Chopin na 5 kontynentach” to próba spotkania międzykulturowego, którego główną osią są wybrane dzieła wielkiego polskiego Kompozytora. Utwory zainspirowane twórczością Chopina to zderzenie instrumentarium etnicznego świata z instrumentami muzyki klasycznej i ludowej Europy. To także spotkanie popularnych tematów muzyki tradycyjnej wielu kontynentów z wybranymi utworami Chopina.
Poza etniczną orkiestracją dzieł Kompozytora w programie znajdują się bowiem fuzje tematów chopinowskich z bardzo znanymi melodiami tradycyjnych Chin („Jaśmin”) lub specjalnie skomponowane części nawiązujące do skal i rytmów muzyki Iranu, Indii, Bałkanów, Armenii itd. - Tworząc przed laty program pod tytułem „U źródeł muzyki Fryderyka Chopina”, odkrywałam wraz z Zespołem Polskim zaklętą w tak wielu jego dziełach opowieść o muzyce Mazowsza. Teraz wybraliśmy się w dużo dalszą podróż ku dźwiękom, skalom i rytmom całego świata przez Bałkany, Grecję, Persję, Indie, Chiny, Afrykę i dalej. Chcemy opowiedzieć o pięknie innych, często dalekich od naszych, tradycji muzycznych i ich cechach uniwersalnych, pozwalających na łączenie się z muzyką Fryderyka Chopina. To dla nas kolejna próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego dzieła genialnego Kompozytora, wyrosłe na gruncie polskich tradycji - głównie Mazowsza, są rozumiane, kochane i grane we wszystkich niemal zakątkach świata i na każdym instrumencie muzycznym – mówi Maria Pomianowska - twórca koncepcji artystycznej oraz autor etnicznych opracowań muzyki Fryderyka Chopina.
ZOBACZ GALERIE