Kara dla PKF Skarbiec
25-01-2008 16:19
A
A
A
„Kara dla Polskiej Korporacji Finansowej Skarbiec”
Kosztowne Klauzule: Ponad 54 tysiące złotych musi zapłacić Polska Korporacja Finansowa Skarbiec za niewykonanie decyzji Prezesa UOKiK Marka Niechciała. Spółka nie zmieniła niezgodnych z prawem postanowień w stosowanych przez siebie umowach z konsumentami.
Wszczęte w listopadzie 2007 roku postępowanie w sprawie PKF Skarbiec wykazało, że spółka nie zmieniła w umowach postanowień niekorzystnych dla konsumentów. Kwestionowane klauzule, do których usunięcia pięć miesięcy wcześniej wezwał spółkę Prezes UOKiK, są wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych i nie wolno ich stosować w umowach z konsumentami.Kontrola przeprowadzona przez UOKiK wykazała, że przedsiębiorca nie zmienił klauzul w umowach obowiązujących. Ponadto stosowane przez Skarbiec nowe wzorce również zawierały niedozwolone postanowienia – dotyczące opłat dodatkowych. PKF Skarbiec zastrzegł sobie możliwość pobrania 15 złotych miesięcznie „w stosunku do klienta, który otrzymał pożyczkę, a który nie dokonał w terminie spłaty jednej raty miesięcznej”. Opłata ta jest rażąco wygórowana i przekracza dozwoloną prawem kwotę odsetek, które przedsiębiorca może pobrać od konsumenta za spóźnianie się ze spłatą kredytu.
Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę, za niewykonanie prawomocnej decyzji, karą pieniężną stanowiącą równowartość do 10 tysięcy euro za każdy dzień zwłoki. PKF Skarbiec ukarany został sankcją w wysokości 54 tysięcy złotych. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Decydując się na podpisanie umowy o kredyt konsumencki – do 80 tysięcy złotych – warto dowiedzieć się o jego maksymalny koszt. Łączna kwota wszystkich opłat, prowizji oraz innych kosztów związanych z zawarciem kontraktu nie może przekroczyć 5 % kwoty udzielonego kredytu. Obecnie odsetki od udzielonych pożyczek nie mogą w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego.
Ireneusz Góralczyk
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sochaczewie
Dane kontaktowe: Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Sochaczewie, ulica M. J. Piłsudskiego 65, 96 – 500 Sochaczew. W razie potrzeby można kontaktować się telefonicznie: (0–46) 864–18–68, faksem (0–46) 864–18–71 oraz e-mail’em: rzecznik@op.pl oraz rzecznik.konsumentow@powiat.sochaczew.pl. Dyżury: wtorki i piątki od 8.00 do 16.00 oraz środy od 8.00 do 12.00.