20-12-2017 10:18
Projekt „Zawodowcy na start”, który jest realizowany w Technikum w ZS CKP od września 2017 roku do 31 sierpnia 2019 roku, powstał w wyniku współpracy dyrektor Julii Jakubowskiej, Starostwa Powiatowego w Sochaczewie i UPEMI w odpowiedzi na zdiagnozowane zapotrzebowanie konieczności wprowadzenia efektywnych rozwiązań w obszarze kształcenia zawodowego, powiązanych z oczekiwaniami pracodawców i potrzebami lokalnego rynku pracy. Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Projektu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego i finansowany z Funduszy Europejskich.
Celem głównym projektu jest dostosowanie/zwiększenie kompetencji/kwalifikacji zawodowych 131 uczniów/uczennic (37K/94M) uczących się w Technikum w ZS CKP zgodnie z oczekiwaniami lokalnych i regionalnych pracodawców we współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym. Wsparcie w ramach projektu organizowane jest również w celu zastosowania oraz pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy, a także w przyszłej pracy zawodowej, zapewnienia pomocy uczniom/uczennicom w odnalezieniu się na rynku pracy oraz w efektywnym poszukiwaniu pracy. Wszystkie zaplanowane działania mają na celu wyposażenie uczniów/uczennic w kompetencje, umiejętności i kwalifikacje praktyczne jak i teoretyczne zawodowe, stanowiące odpowiedź na zgłoszone zapotrzebowanie kompetencyjne pracodawców. Zrealizowane działania przewidziane w ramach projektu, spowodują uatrakcyjnienie absolwentów jako przyszłych pracowników, zwiększając ich szansę na rynku pracy, tym samym wzmocnią ich zdolność zatrudnieniową.
Do udziału w projekcie, w wyniku przeprowadzonego I i II etapu rekrutacji, zakwalifikowanych zostało w zawodzie technik informatyk - 38 uczniów i 3 uczennice, w zawodzie technik logistyk – 24 uczniów i 16 uczennic, w zawodzie technik budownictwa – 15 uczniów i 5 uczennic, w zawodzie technik mechanik – 17 uczniów i 1 uczennica, w zawodzie technik obsługi turystycznej – 12 uczennic. 21 osób pozostaje na liście rezerwowej, ale ponieważ są to uczniowie/uczennice z klas drugich i trzecich, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dołączą do projektu w przyszłym roku szkolnym, zajmując miejsca zwolnione przez tegorocznych maturzystów.
Uczestnicy projektu wezmą udział zajęciach doskonalących umiejętności zawodowe i stażach zawodowych w przedsiębiorstwach na terenie województwa mazowieckiego. Część zajęć przypisana jest do konkretnych zawodów, kilka jest wspólnych dla wszystkich uczestników.
Technicy mechanicy odbędą: kurs spawania metodą 111 (15 osób), zajęcia z programowania metodą CNC (12), zajęcia CAD dla mechaników (10) i zajęcia warsztaty/laboratoria na uczelni wyższej z robotyki (15).
Technicy budownictwa będą uczestniczyli w zajęciach z prawa budowlanego (20), w szkoleniu „Wycena nieruchomości” (12), w zajęciach CAD dla budowlańców (20).
Technicy logistycy wezmą udział w zajęciach z programów logistycznych (24), ukończą kurs obsługi wózków widłowych z wymianą butli (24), odbędą zajęcia warsztaty/laboratoria na uczelni wyższej z logistyki (21).
Technicy obsługi turystycznej poznają na zajęciach z obsługi turystycznej system TOM (10) i system BLUE VENDO (10), będą uczestniczyli w zajęciach warsztaty/laboratoria na uczelni wyższej na wydziale turystyki (12).
Technicy informatycy wezmą udział w zajęciach z grafiki komputerowej (24), w zajęciach z programowania baz danych (24) i w zajęciach z programowania C++ (24) oraz w zajęciach warsztaty/laboratoria na uczelni wyższej z informatyki (30), a także z robotyki (20).
Uczniowie/uczennice ze wszystkich zawodów będą uczestniczyć, zgodnie ze swoimi preferencjami, w warsztatach biznesowych: „Inteligencja emocjonalna w praktyce – komunikatywności i praca w grupie” (w sumie 34 osoby), „Postaw na talenty kreatywność i innowacyjność” (37), „Zarządzanie czasem i odporność na stres” (37), „Budowa i zarządzanie zespołem – praca zespołu” (36) oraz w warsztatach wprowadzających do Inteligentnej Specjalizacji „Inteligentne systemy zarządzania” (44). W ramach projektu przewidziane są również wyjazdy na targi branżowe dla techników budownictwa (15), techników logistyków (15), techników informatyków (15) i techników mechaników (15) oraz wyjazd na Targi Turystyczne „PTAK” RASZYN (10 uczestników). Po 12 uczniów/uczennic z zawodów technik informatyk, technik logistyk, technik budownictwa, technik obsługi turystycznej i 7 z zawodu technik mechanik wezmą udział w zajęciach z języka angielskiego zawodowego w formie warsztatów. Staże zawodowe odbędzie 88 uczestników/uczestniczek projektu. Największą grupę stażystów stanowią informatycy – 36 osób, logistycy – 20, budowlańcy – 14, mechanicy – 11 i obsługa turystyczna – 7.
Co istotne, w ramach programu doposażone zostaną też pracownie przedmiotowe w szkole w specjalistyczny, nowoczesny sprzęt i narzędzia. Realizowany projekt wpłynie na pewno na efektywność kształcenia w ZS CKP. Oferta edukacyjna poszerzona o dodatkowe zajęcia, warsztaty i kursy przygotuje lepiej młodzież do pracy w wybranym zawodzie i ułatwi start w przyszłość.
Pierwsze zajęcia dla wszystkich zawodów rozpoczną się w styczniu 2018 roku.
Magdalena Szczepańska
ZOBACZ GALERIE