starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny Sektorowy Program Wsparcia pn. "Bezpieczne Drogi" Przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Przełom w sprawie budowy tunelu w Teresinie

18-01-2018 09:52

A A A

To znakomita wiadomość nie tylko dla mieszkańców gminy Teresin. Tak bardzo wyczekiwana inwestycja, jaką jest budowa tunelu w Teresinie wreszcie ma zostać zrealizowana. Porozumienie w tej sprawie zawarły władze powiatu sochaczewskiego, gminy Teresin oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dokument podpisano w środę 17 stycznia br. w siedzibie PLK w Warszawie.

Swoje podpisy pod porozumieniem złożyli – Jolanta Gonta, starosta sochaczewski, Marek Olechowski, wójt gminy Teresin i Krzysztof Pietras, z-ca dyrektora Regionu Centralnego PKP PLK S.A. w obecności prezesa spółki Ireneusza Merchela oraz ministra Macieja Małeckiego, który wydatnie przyczynił się do tego, że takie porozumienie zostało osiągnięte.

 W spotkaniu uczestniczyli ponadto m.in. wicestarosta Tadeusz Głuchowski, Teresa Pawelak, skarbnik powiatu, Marek Jaworski, wicewójt gminy Teresin oraz Agnieszka Rosa z referatu księgowości w UG Teresin. 

Podpisanie porozumienia dotyczy opracowania i zasad współfinansowania dokumentacji projektowej tunelu pod torami, co znacząco przyśpieszy i umożliwi rozpoczęcie prac dotyczących tej niezwykle ważnej inwestycji w skrzyżowaniu drogi powiatowej Paprotnia – Szymanów z przejazdem kolejowym na linii Warszawa – Poznań. Wiele wskazuje na to, że budowa może rozpocząć się już za dwa lata. Będzie to bezkolizyjne skrzyżowanie kolejowo-drogowe. Obiekt będzie posiadał także chodnik i ścieżkę rowerową.

Porozumienie, które docelowo doprowadzi do bezpiecznego przejazdu pod torami kolejowymi w Niepokalanowie stanowi dowód na to, że można skutecznie dążyć do poprawy życia lokalnej społeczności. Ten przejazd od wielu lat bardzo utrudniał życie nie tylko mieszkańców gminy, ale też milionom pielgrzymów, którzy każdego roku odwiedzają sanktuarium w Niepokalanowie. Cieszę się, że sprawa, która przez wiele lat była nierozwiązana, dziś staje się odblokowana i wspólnie uda się rozwiązać problem bezkolizyjnego przejazdu łączącego Niepokalanów z Teresinem. Trzymam kciuki, by ta inwestycja została jak najszybciej zrealizowana, by komfort podróżujących tą drogą znacząco zmienił się na lepsze – powiedział Maciej Małecki, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W latach 2018 - 2019 opracowana zostanie dokumentacja projektowa, kosztorys oraz pozyskane będą decyzje administracyjne potrzebne do realizacji zadania. Opracowanie dokumentacji projektowej to koszt ok. 1,2 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sfinansują 50% w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”.

Z kolei w latach 2020 - 2021, po określeniu zasad współpracy i finansowania, będzie można przystąpić do budowy. Realizację szacuje się na ok. 24 mln zł. Udział PLK przy współfinansowaniu inwestycji może wynieść do 50% kosztów w zakresie dokumentacji projektowej i robót budowlanych z zastrzeżeniem, że łączna kwota nie przekroczy 12 mln zł.

- O budowie tunelu w Teresinie-Niepokalanowie rozmawiamy od lat. Podpisane porozumienie oznacza, że przed nami realizacja etapu wstępnego, dotyczącego przygotowania dokumentacji, a kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie budowy. Jest to dla nas bardzo ważna inwestycja i zapewniam, że samorząd powiatowy dołoży wszelkich starań, by wykazywać gotowość do realizacji tego zadania na każdym jego etapie. Tak, by inwestycja została wykonana sprawnie i szybko. – podkreśla starosta Jolanta Gonta.

Radości nie krył też wójt gminy Teresin Marek Olechowski - Po wielu latach starań wreszcie zapadła decyzja, że możemy, przy współfinansowaniu w równych częściach 50/50 zrealizować tę jakże ważną inwestycję. To porozumienie stanowi przełom i zamyka cały etap dyskusji, o tym, czy w ogóle tunel powstanie. Tak, powstanie i jestem z tego powodu bardzo szczęśliwy, to niesamowita sprawa dla wszystkich mieszkańców naszej gminy –  dodaje wójt.

Przedsięwzięcie w Teresinie wpisuje się w zwiększanie poziomu bezpieczeństwa na liniach kolejowych – budowę tuneli i wiaduktów przez tory, dzięki współpracy PLK z miastami  i gminami. Takie rozwiązania są wykorzystane między innymi na linii z Warszawy do Siedlec, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z miastem wybudują nowe obiekty w Wesołej i Rembertowie. We współpracy z samorządem lokalnym i władzami województwa mazowieckiego, nowe tunele powstaną w Sulejówku. Na początku roku zarządca infrastruktury ogłosił postępowanie na budowę bezkolizyjnych skrzyżowań w Tłuszczu, Zielonce i Mokrej Wsi na linii kolejowej Rail Baltica Warszawa – Białystok. Trwają prace przy budowie nowego wiaduktu w Jeziorkach na trasie ze stolicy do Radomia.

Bezkolizyjne skrzyżowania powstaną także w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych linach m.in.: Lublin – Warszawa, Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Opole – Kędzierzyn Koźle. Inwestycje zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei i usprawniają systemy komunikacji w miastach i regionach.

 

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie

ZOBACZ GALERIE