19-04-2018 11:12
Placówki oświatowe i szkoły podległe sochaczewskiemu samorządowi powiatowemu włączyły się w Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Trzeci priorytet tego programu zakłada rozwijanie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Biblioteki szkolne otrzymały spore środki finansowe, dzięki czemu można było zakupić wiele ciekawych książek.
Wspomniany Program został uchwalony przez Radę Ministrów na lata 2016-2020. Jego celem jest poprawa stanu czytelnictwa poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Na terenie powiatu wspomniany projekt realizowały: ZS CKP, ZS RCKU, ZSO w Sochaczewie, ZS im. J. Iwaszkiewicza, ZS w Teresinie, MOW w Załuskowie, ZSS w Erminowie. W każdej z wymienionych szkół zakupy książek były poprzedzone konsultacjami z uczniami, nauczycielami a nawet rodzicami czy publicznymi bibliotekami.
Program zakłada m.in. zakup nowości wydawniczych przez szkolne biblioteki. Na ich zakup każda z naszych bibliotek dostała dofinansowanie 80%, co stanowiło kwotę dotacji, zaś pozostałe 20% to wkład własny organu prowadzącego, czyli Starostwa Powiatowego w Sochaczewie.
Zakupiono łącznie kilkaset nowości, ale też lektury szkolne, beletrystykę czy pozycje popularno-naukowe. Jak podkreśla Jolanta Gonta, starosta sochaczewski, doposażenie bibliotek szkolnych w atrakcyjne dla uczniów książki z pewnością ułatwi kształcenie w zakresie edukacji czytelniczej oraz będzie wpływać na rozwój zainteresowań dzieci i młodzieży, w tym kształcenie twórczych postaw.
ZSS Erminów
Od lat w tej szkole realizowane są działania, które służą rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów. Pomocą w doskonaleniu tych procesów jest dobrze wyposażona biblioteka szkolna. Zespół Szkół Specjalnych w Erminowie pozyskał dofinansowanie w kwocie 3,1 tys. zł., zakupując 157 książek. Zgodnie z wymogami NPRC na liście znalazły się nowości wydawnicze – książki niebędące podręcznikami – wydane zarówno w formie tradycyjnej, jak i w postaci audiobooków. Ze względu na specyfikę szkoły priorytetem było uwzględnienie w planowanych zakupach potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Przeważają więc książki ilustrowane, łatwe w czytaniu, bliskie zainteresowaniom uczniów.
Biblioteka szkolna prowadzi działania z zakresu promocji czytelnictwa, związane z wykorzystaniem wzbogaconego szkolnego księgozbioru: akcje, konkursy szkolne, wydarzenia promujące czytelnictwo; wystawy nowości książkowych; koordynuje projekty edukacyjne realizowane w klasach; organizuje spotkanie z rodzicami.
ZS Teresin
|
Księgozbiór biblioteki Zespołu Szkół w Teresinie wzbogacił się o 462 woluminy - 10 audiobooków i 48 lektur - wartości 15 tys. zł. Dzięki tym środkom biblioteka została doposażona w lektury, które stanowiły 10,3% zakupionych książek, jednak największym zainteresowaniem cieszyły się nowości wydawnicze. Zakupiono także pozycje z literatury psychologiczno-pedagogicznej. Uczniowie podjęli się realizacji działań promujących czytelnictwo. Zorganizowali np. akcję narodowego czytania „Wesela”. Z biblioteki szkolnej korzystać mogą także rodzice w czasie zebrań i dni otwartych. Prowadzono lekcje biblioteczne, na których promowano zakupioną literaturę i zachęcano do korzystania z biblioteki szkolnej. Regulamin biblioteki dostosowano do potrzeb uczniów, podobnie jak w innych placówkach, istnieje możliwość wypożyczania na okres ferii i wakacji. W bibliotece odbywały się konkursy z książką w roli głównej, organizowano kiermasze książek czy wystawy okolicznościowe. Uczniowie wzięli m.in. udział w projekcie pod tytułem KSIĄŻKA LUBIĘ TO! |
ZS im. J. Iwaszkiewicza
Na zakup nowości wydawniczych każda z dwóch bibliotek „Iwaszkiewicza” otrzymała 15 tys. zł. Do biblioteki liceum ogólnokształcącego zakupiono 624 książek oraz 8 audiobooków, zaś do biblioteki technikum 725 książek oraz 6 audiobooków. Jednocześnie w szkole realizowane były zadania zawarte w Projektach, tj. m.in. współpraca szkoły z biblioteką pedagogiczną i publiczną; „Zwyczaje i tradycje różnych narodów w tekstach kultury" - przedstawianie przez uczniów zwyczajów i kultury wybranych krajów opisanych w przeczytanych książkach, m.in. prezentacja książki Yeonmi Park – „Przeżyć. Droga dziewczyny z Korei Północnej do wolności"; „Co jadają bohaterowie literaccy? Kulinaria w literaturze” – konkurs, w którym uczniowie przygotowywali słodkie dania zainspirowane literaturą oraz przedstawiali źródła swoich inspiracji, czytając fragmenty tekstów literackich.
Wszystkie książki zostały zakupione zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów, z nastawieniem na beletrystykę. Dzięki wzbogaconemu księgozbiorowi biblioteka szkolna „ożyła”. W ciągu 4 miesięcy: od września do grudnia nastąpił wzrost czytelnictwa w stosunku do analogicznych miesięcy roku ubiegłego.
ZSO Sochaczew
Doposażenie biblioteki szkolnej w atrakcyjne dla uczniów książki ułatwiło realizację celów kształcenia w zakresie edukacji czytelniczej. Zakupiono książki na kwotę 15 tys. zł. Biblioteka wzbogaciła zbiory o 780 pozycji książkowych. W tym roku szkolnym realizowany jest w klasach I-III liceum oraz II-III gimnazjum projekt edukacyjny „Wiem, bo czytam” z wykorzystaniem nowo zakupionych książek. W ramach projektu m.in. stworzono listę lokalnych bestselerów; zorganizowano konkurs na najciekawszą recenzję książki; kontynuowano akcje czytelnicze; prowadzono lekcje biblioteczne.
Na stronie internetowej szkoły utworzono Biblioteczkę dla Rodzica, w której zamieszcza się nowości biblioteki dotyczące problematyki młodzieżowej. Opracowano ankietę czytelniczą dla rodziców, która została zamieszczona na stronie internetowej szkoły.
W szkole działa Dyskusyjny Klub Książki dla osób, które lubią czytać, rozmawiać o lekturze, poznawać nowych autorów i gatunki literackie. Uczniowie klas humanistycznych III b, II b oraz III BG uczestniczą w spotkaniach literackich, które organizowane są w szkole raz w miesiącu.
ZS RCKU Sochaczew
Do szkolnej biblioteki „Ogrodnika” zakupiono 635 książek za kwotę 15 tys. zł. 24% nowych książek stanowiło lektury szkolne, inne to nowości wydawnicze oraz książki do projektu edukacyjnego realizowanego w klasach technikum żywienia pod nazwą „Świadome odżywianie”. Nowości wydawnicze służą do realizacji bibliotecznego projektu edukacyjnego „Polecam-przeczytaj”. Odsetek uczniów korzystających z zakupionych nowości wyniósł na koniec marca – 51,5%. Wśród najczęściej czytanych książek przez dziewczęta można wymienić m.in. „Chemię śmierci” S. Becketta, „Love, Rosi” C. Ahrena, „Miłość pod psią nazwą” A. Łaciny, „Pokój” E. Donoghue i „Dziewczyna na klifie” L. Rileya. Natomiast chłopcy najczęściej sięgają po: „Grę o tron” G.R.R Martina, „Komornika” M. Gołkowskiego, „Metro 2033” D. Glukhovskiego czy „Domofon” Z. Miłoszewskiego.
MOW Załusków
Ta placówka otrzymała na zakup nowości wydawniczych 3,1 tys. zł. Zakupiono do biblioteki szkolnej 160 książek. Jednocześnie w szkole realizowane były zadania zawarte w Projektach napisanych dla naszego gimnazjum i szkoły podstawowej, m.in. współpraca szkoły z Gminną Biblioteką Publiczną w Słubicach; organizacja Narodowego Czytania „Wesela”; głośne czytanie fragmentów książek na przerwach śródlekcyjnych; udział w konkursach organizowanych przez Bibliotekę Publiczną w Sochaczewie; nagradzanie uczennic za systematyczne czytelnictwo, ale i uczestnictwo w spotkaniach z autorami piszącymi książki o tematyce młodzieżowej. Dzięki wzbogaconemu księgozbiorowi nastąpił wzrost czytelnictwa w stosunku do analogicznych miesięcy roku ubiegłego.
ZS CKP
W ramach programu uczniowie technikum ZS CKP uzyskali kwotę 15 tys. zł., dzięki temu do biblioteki zakupiono 725 książek: 544 woluminów beletrystyki – powieści psychologiczne i obyczajowe oraz literatura fantasy, powieści przygodowe i wojenne; 165 woluminów lektur i 16 audiobooków. Największym zainteresowaniem wśród młodzieży cieszą się książki następujących autorów: J. Asher, P. Hawkins, C. Lackberg, J. Nesbo, A. Sapkowski, M. Gołkowski, N. Sparks, G. Musso.
Od czasu zakupu nowości wydawniczych, zgodnych z preferencjami uczniów,
ilość wypożyczeń w bibliotece wzrosła. Z księgozbioru mogą korzystać również rodzice.
Aby promować i wspierać rozwój czytelnictwa wśród młodzieży nauczyciele
i bibliotekarze realizują m.in. takie zadania jak: prelekcja dla rodziców; akcje Samorządu Uczniowskiego - ,,Przeczytaj, podaj dalej”; klasowe rywalizacje dotyczące największej ilości przeczytanych książek czy projekty edukacyjne do wyboru: ,,Czytać czy oglądać” - dyskusje na temat adaptacji dzieł literatury polskiej, w tym debatę na temat literatury fantasy, która dostarcza młodzieży szczególnych wrażeń i pobudza wyobraźnię (17 projektów, po jednym w każdej klasie technikum).
Dzięki Narodowemu Programowi Rozwoju czytelnictwa potwierdziło się, że czytanie to jedna z elementarnych umiejętności, zdobywanych w procesie kształcenia. Ważne jest, aby zainteresować ucznia czytaniem na każdym etapie edukacji. Każdy uczeń powinien mieć łatwy dostęp do książek. Jest to jeden z najbardziej skutecznych sposobów rozwijania u uczniów zainteresowań, kompetencji czytania ze zrozumieniem oraz kształtowania nawyku czytania, który spowoduje, że sięgnie młodzież po książki w dorosłym życiu.
ZOBACZ GALERIE