Konsultacje w sprawie Kolei Dużych Prędkości
17-06-2011 21:15
A
A
A
15 czerwca 2011 r. w „Atrium Centrum” w Warszawie przy Alei Jana Pawła II 27 odbył się drugi etap konsultacji dotyczący przebiegu linii dużych prędkości na terenie województwa mazowieckiego. Udział w nim wzięli również przedstawiciele samorządu powiatowego.
Na spotkanie konsultacyjne zaproszeni zostali m.in. przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, Urzędu Miasta st. Warszawy, a także przedstawiciele lokalnych samorządów tj. wójtowie, burmistrzowie, starostowie oraz zarządcy dróg z terenów objętych projektem Koleje Dużych Prędkości (KDP).
Starostę Sochaczewskiego na spotkaniu reprezentowali dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu – Paweł Masłowski oraz Małgorzata Dębowska – dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.
Celem spotkania było przedstawienie przebiegu trzech wariantów pierwszej polskiej linii dużych prędkości przez teren województwa mazowieckiego. Założenie wstępne jakie przedstawiono dla poszczególnych korytarzy to szerokość 20 km przy ocenie oddziaływania infrastruktury kolejowej oraz 10 km dla przeprowadzenia linii (pas objęty 3 wariantami).
Parametry techniczne i geometryczne linii dotyczyły głównie trzech aspektów tj. na nowej linii ma się odbywać wyłącznie ruch pasażerski, zakładana prędkość projektowa to 350 km/h oraz minimalny promień łuku 7250 m.
Szczegółowo omówiono występujące kolizje z istniejącą infrastrukturą kolejową i drogową. Nie bez znaczenia była też kwestia obszarów przyrodniczych w kontekście terenów objętych programem Natura 2000.
Wójtowie gmin zwracali szczególną uwagę na fakt, że nowa linia dokona podziału wielu gospodarstw rolnych i w związku z tym projektant musi uwzględnić przepusty lub przejazdy pozwalające obsłużyć gospodarstwo po obydwu stronach torów.
Jak zapewniano, takie obiekty inżynieryjne będą przewidziane, a dodatkowo będzie wybudowana wzdłuż linii droga techniczna, która będzie również służyć dla ruchu lokalnego, w tym dla okolicznych rolników. Jak zaznaczył referujący i prowadzący spotkanie Marcin Warda – dyrektor Studium KDP, droga ta będzie drogą utwardzoną bez nakładki asfaltowej.
Wracając do aspektów oddziaływania linii na obszar powiatu sochaczewskiego należy dodać, że linia KDP na niewielkim swych odcinku będzie przechodzić przez nasz powiat w granicy gminy Teresin i gminy Wiskitki. Linia będzie również przecinała drogę krajową nr 50 na odcinku Sochaczew – Żyrardów w miejscowości Guzów. Z kolei za Guzowem powstanie stacja techniczna o długości blisko 2,5 km.
Paweł Masłowski w czasie spotkanie pytał o dalszą przyszłość przebiegu Centralnej Magistrali Kolejowej, która w swych pierwotnych założeniach miała łączyć się z linią KDP i dalej przecinając linię kolejową EN 20 w okolicach przystanku osobowego Seroki omijając Żelazową Wolę oraz Chodaków miała biec w kierunku Wyszogrodu.
Kolejną kwestią, jaką poruszył Paweł Masłowski był znany mieszkańcom naszego miasta i powiatu
temat przyszłej lokalizacji centralnego lotniska i włączenia przyszłego portu w układ linii dużych prędkości.
W powyższych kwestiach wypowiedział się dyrektor studium projektu Marcin Warda, który podkreślił, że obecny projekt nie przewiduje przedłużenia CMK w kierunku Sochaczew-Wyszogród ale w dalszej perspektywie rozwoju KDP taki wariant może być brany po uwagę.
Co do rozpatrywanych wariantów linii dużych prędkości w kontekście lokalizacji centralnego lotniska, to obecny projekt nie przewiduje takiego rozwiązania. Jak zaznaczył Marcin Warda, jeśli rząd wskaże konkretną lokalizację w obszarze oddziaływania linii dużych prędkości to nie ma przeszkód aby wybudować odpowiedni odcinek łączący lotnisko z nową linią kolejową i uruchomić wahadło łączące port z centrum Warszawy.
Na zakończenie spotkania poproszono wszystkich uczestników o skierowanie wszelkich uwag i propozycji na piśmie celem dalszych prac konsultacyjnych i projektowych, w szczególności zaś o przekazanie aktualnych danych i informacji w obszarze gospodarki przestrzennej.
ZOBACZ GALERIE